Styring af varmtvandsopvarmning

Jeg har et Vaillant væghængt gasfyr med en varmtvandsbeholder nedenunder, som jeg ellers er godt tilfreds med, MEN:
Jeg kører på konstant rumtemperatur, styret af en udeføler,  uden at anvende natsænkning.
Sikkerhedsventilen på VV-beholderen afgiver normalt nogle små sjatter i en spand. Det er OK.
Når vi så skal være væk nogle dage, og jeg stiller om til konstant natsænkning, så vælter vandet nærmest ud af sikkerhedsventilen, så spanden løber over.
Hvad pokker sker der? Jeg kan ikke se logikken?

Centurion
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaae, hvis fyret har et typenummer formoder jeg det vil være lidt nemmere at hjælpe dig.

Hvilken temperatur er vandet sat til i VVB ???

Nu skriver du ikke hvornår vandet vælter ud af sikkerhedsventilen, er det når du stiller over på normal drift igen eller er det under natsænkningsperioden ???

Hved hvor stort et tryk burde ventilen åbne ??? 

Trykket stiger i VVB når temperaturen på vandet hæves, hvilket normalt kan give et par dråber eller tre.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Typen er VC 105/3-E.
Ønsket VV-temp. er 55 grader.
Det går galt under natsænkningsperioden.
6 Bar sikk.vent er 2 gange skiftet ud med 10 Bar i håb om at løse problemet. (forgæves.)
Vi taler om 5+ liter på 4-5 døgn uden VV-forbrug (tomt hus).
Printkortet er skiftet ud 1 gang (ca. 5.000 kr.) uden at det hjalp.

Centurion
Skrevet af ¨Centurion på 07 jan 2014 19:10
Typen er VC 105/3-E.
Ønsket VV-temp. er 55 grader.
Det går galt under natsænkningsperioden.
6 Bar sikk.vent er 2 gange skiftet ud med 10 Bar i håb om at løse problemet. (forgæves.)
Vi taler om 5+ liter på 4-5 døgn uden VV-forbrug (tomt hus).
Printkortet er skiftet ud 1 gang (ca. 5.000 kr.) uden at det hjalp.
Hmm, vil senere i aften prøve og se om jeg kan finde en betjenings-forvirring til omtalet kedel/fyr.

Lige et par ekstra spørgsmål.

Øh, det er vist en 500 liters VVB, du har efter mængden at dømme,  eller hvor stor er den egentelig ???

Hvad er den indstillede kedeltemperatur i normal drift ???

Og under natsænkning  ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu fik jeg læst lidt på lektien:  www.yumpu.com/da/document/view/3503556/dk-vaillant   

Hvor meget sænker du temperaturen under natsænkningen ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for betjeningsvejledningen, som jeg ikke havde set før. Jeg vil se, om den omtaler problemet. (Jeg havde kun installationsvejledningen, som montøren efterlod).
Med hensyn til natsænkning, så var der 17 grader i huset, sidst vi kom hjem efter 4 dages bortrejse. Normalt er her 21-22 grader.
Et senere forsøg med igen at stille til natsænkning, tappe en masse brugsvand , og se efter hvordan beholdertemperaturen og sikkerhedsventilen teede sig, viste egentlig ikke noget usædvanligt, bortset fra at det blev tydeligt, at temperaturføleren, som er stukket ned i en lomme, reagerer meget langsomt. Selv efter at opvarmningen var startet vedblev den registrerede beholdertemperatur at falde ned til 28 grader, inden den igen begyndte at stige.
Men opvarmningen standsede ved de ønskede 55 grader, og der kom intet fra sikkerhedsventilen.
Pokker om jeg forstår det.

Centurion
Annonce
Undskyld manglende svar på dine spørgsmål.
Beholderen er en 110 liter Metro med tilslutninger i toppen.
Fremløbstemperaturen bestemmes automatisk af udetemperaturen, og natsænkningen kan man ikke indstille.
For øjeblikket, med udetemperatur ca. 9 grader er den ønskede fremløbstemperatur 52 grader.

Centurion
Skrevet af ¨Centurion på 08 jan 2014 13:08
Mange tak for betjeningsvejledningen, som jeg ikke havde set før. Jeg vil se, om den omtaler problemet. (Jeg havde kun installationsvejledningen, som montøren efterlod).
Med hensyn til natsænkning, så var der 17 grader i huset, sidst vi kom hjem efter 4 dages bortrejse. Normalt er her 21-22 grader.
Et senere forsøg med igen at stille til natsænkning, tappe en masse brugsvand , og se efter hvordan beholdertemperaturen og sikkerhedsventilen teede sig, viste egentlig ikke noget usædvanligt, bortset fra at det blev tydeligt, at temperaturføleren, som er stukket ned i en lomme, reagerer meget langsomt. Selv efter at opvarmningen var startet vedblev den registrerede beholdertemperatur at falde ned til 28 grader, inden den igen begyndte at stige.
Men opvarmningen standsede ved de ønskede 55 grader, og der kom intet fra sikkerhedsventilen.
Pokker om jeg forstår det.
UPS.  Man kan da ikke sælge en kedel/fyr uden en brugsvejledning, hvilket man vist også skal i følge dansk lovgivning. Hwass tænker de på de tumper. Og du må gerne citere mig for de ord.

Du prøver at se om vejledningen giver nogen mening. Det er jo unægtelig lidt nemmere med fyret i den ene hånd og vejledningen i den anden end pr korrespondance.

I mens kunne jeg godt tænke mig typenummeret på din Metro beholder, hvis det er tilgængeligt ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Metro type 2440.

Jeg er blevet klar over at man godt kan indstille en ønsket natsænkningstemperatur.
Den står på 15, men selv efter flere døgn ved 5-10 grader udendørs var indetemperaturen ikke kommet længere ned end 17. (god isolering)

Centurion
Ja ok. Metro type 2440, så er den korrekt monteret.

Tja, huset vil nu blive koldere og koldere over tid, indtil det er solen og omgivelses temperaturen der står for opvarmningen.  

Solen ser vi vist ikke meget til de næste lange tider.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis