Udskiftning af tårnleje i en Citroen Xsara ?

  Hej er der nogen der har erfaring med udskiftning af tårnlejer i en Citroen Xsara. Hvor meget skal adskilles, og kræver det specialværktøj?

TP
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I dit sted ville jeg nok prøve at kigge på www.citronik.dk
Hvis det er nogenlunde samme system som på en Mondeo fra 2000, kræver selv tårnlejeskift ikke noget særligt specielt værktøj.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Lersby på 07 jan 2014 10:01
  Hej er der nogen der har erfaring med udskiftning af tårnlejer i en Citroen Xsara. Hvor meget skal adskilles, og kræver det specialværktøj?
Det er nogenlunde lavet som på den model den afløste, en BX. Der skal ikke bruges special værktøj og det er egentelig ret nemt når man ved hvordan, faktisk nemmere end ved en "normal" bil.

Den eneste "fare" der er ved det, er hvis du knækker røret der føder benet med olie. Det er et jernrør og vil ikke gerne slippe omløberen så sprøjt godt med WD 40 og lad det trække en times tid. OG husk at lukke trykket af affjedringen inden du piller ved røret (undervognens højdejusterings håndtag skal sættes i den stilling hvor vognen er lavest).

Pøj pøj. 

Her er et link til en snittegning af "opstillingen": www.google.dk/search?q=snittegning+...B846%3B692

Puha en smøre, håber ikke jeg ligger tråden ned med et brag.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den afløste ikke BX og er næppe udstyret med et jernrør der sidder fast så klø du roligt på.
(Xantia er heller ikke altid udstyret med jernrør og niveau håndtag)

René
Skrevet af ALB69 på 08 jan 2014 02:33
Den afløste ikke BX og er næppe udstyret med et jernrør der sidder fast så klø du roligt på.
(Xantia er heller ikke altid udstyret med jernrør og niveau håndtag)

René
 Åh, for H....... da. Det er bettebroderen/søsteren det drejer sig om. Godt du er mere inde i Citroen end jeg ALB69.

Ja Lersby, så bliver du nødt til og glemme mit sidste indlæg for det er da noget vrøvl.  

Men så er den ganske normal. Der kræves som så  heller ikke noget specialværktøj, dog en god bette slagnøgle et et must til og tage mødtrikken i toppen af tårnet og en "aftrækker" til bærekuglen sikre den kan genbruges, forudsat den ikke er øg i forvejen.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hej
 du skal ikke tro på alt hvad der skrives her
Der kræves som så  heller ikke noget specialværktøj   
det er noget sludder fordi du kan IKKE skifte tårnlejet uden en fjederklemme  
 og hvis det ikke er specialværktøj så ved jeg ikke hvad det er
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Der er heldigvis ingen hydraulik på denne model. Så en fjedrer klemme er det videste du skal bruge.

Selvom xantia nu er en dejlig model(kommer fra en inkarneret vw mand)
Jeg købte en for 5000 kr nysynet, der er kun engang Været noget galt. Efter jeg kørte den i et kæmpe hul.. Den bil kørte, jeg 15000 km i, indtil koblingen døde. De fleste af kilometer en gik på markræs og grusgrav :-D og til at fragte kalve, rund baller, halm vogne, harver og div.

Når ja jeg malede den Ford blå, montere de 4 stk Hella 3000 og 2 rotorblink og side markering :-D

Undskyld for sidespringet :-D
Skrevet af polobjørn på 10 jan 2014 20:49
hej
 du skal ikke tro på alt hvad der skrives her
Der kræves som så  heller ikke noget specialværktøj   
det er noget sludder fordi du kan IKKE skifte tårnlejet uden en fjederklemme  
 og hvis det ikke er specialværktøj så ved jeg ikke hvad det er
Hilsen Polobjørn
Det er ikke strengt nødvendigt. Det er før set, der er brugt en pind, to skruetvingere og et stykke tynd reb.   Det hører sikkert også under katogorien specielværktøj for nogle.

Men ret beset har du ret, hvis ikke du brugte den formulering det blev leveret med.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af polobjørn på 10 jan 2014 20:49
hej
 du skal ikke tro på alt hvad der skrives her
Der kræves som så  heller ikke noget specialværktøj   
det er noget sludder fordi du kan IKKE skifte tårnlejet uden en fjederklemme  
 og hvis det ikke er specialværktøj så ved jeg ikke hvad det er
Hilsen Polobjørn

Nu skrev jeg, at hvis det er som på en Mondeo, så kræver det ikke noget, idet selve lejet ligger løst oven på den konus, som holder fjederen, har jeg just erfaret.

Men jeg skulle også skifte støddæmperen, og så skulle jeg bruge en stor fjederklemme, som en af min venner heldigvis havde. Det er nok lidt skidt kun at bruge de almindelige små klemmer. Det kan hurtigt blive livligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også