Behandling af bordplade

Hej lavdetselv.dk

Jeg er ved at få en aftale i stand om at købe nogle egeplanker til et skrivebord. Hvordan skal jeg behandle dem, så de fremstår så 'rå' som muligt? SKAL man egentlig behandle træ - hvad sker der hvis man ikke gør det?

VH

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vil alt hvad du spilder på bord pladen tydeligt kunne ses, og også være svært for ikke at sige umuligt at fjerne igen.
Jeg ville helt sikkert vælge olie, det giver en god overflade som ikke er så modtagelig for skidt og pletter. Det er nemt at vedligeholde i årene fremover, da du kan slibe let og give mere olie hvor det trænger. (husk at give undersiden olie også, da du ellers risikere at træet sprækker)

En anden løsning kunne være bivoks, det er lidt mere bøvlet at arbejde med (kræver længere tid) og det er ikke så nemt at vedligeholde, men resultatet bliver sindsygt flot. 

Du skal dog være opmærksom på begge typer, at alle små hakker/ridser mm vil samle skidt, som kan ses, så det er vigtigt at starte med en "ren" flade.
 
Der er nogle af de der indretnings designere som har lavet bordplader, hvor de tæver den med en kæde, for at gøre dem "rustikke"... Men i mine øjne kan man godt se forskel på ægte slid og "designer slid " og sidst nævnte er altså for plat  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kunne godt tænke mig noget specielt. Faldt over det her: http://blog.johnhoushmand.com/?p=1316 , tror i ikke bare det er en bejdsning, der er slebet godt ned bagefter? I så fald, hvad er det så behandlet med bagefter? Vil en olie eller lak ikke gøre det hvide træ meget mere gulligt end her?

 

Annonce
Den mørke eg er nok en såkaldt mose eg, d.v.s. egetræ der har ligget i en mose i flere år og taget farve til sig af mosevandet.
Og der er meget stor forskel på om du vil lakere eller give olie. Med lak skal du starte med tynde lag der skal slibes efter hvert lag med undtagelse af sidste lag. Giver du olie kan du klare dig med to slibninger. Men intet er let hvis du ønsker et pænt resultat skal der  arbejdes for det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis