Tag - ventilation - fugt

Hej Alle.

Har søgt mig frem til en del, men der er ikke rigtig noget der passer helt til mit problem.

Jeg har hus fra 1976. Udnyttet tagetage, med uudnyttet loftsrum ovenpå. Kolde skunke. Eternittag m asbest.

1. Vi har revet badeværelse ned på 1.salen, og der er nu steder med manglende dampspærer af flere m2 størrelsesorden. Også op mod tagrummet som ligger lige ovenover. Der er nu kondens på undersiden af mine eternitplader, hvilket jeg aldrig har set før. Dette HAR en årsagssammenhæng ikke? Således at denne kondens forsvinder når håndværkerne har genetableret tæt dampspærer?

2. Jeg tvivler lidt på min ventilation. I hver gavl er der 1 stk 15 cm firkantet ventilationsrist. huset er 13m langt. Derudover er isolering lagt tæt til noget vindpap (tror jeg det er) men der er KUN vindpap der hvor skråvæggen er ud for den udnyttede del af loftet. dvs under hanebåndsniveau. Mellem dette pap og isolering er der bestemt ikke de 5 cm afstand. Men der er bestemt 5 cm fra vindpap til selve eternit pladerne. Er det godt nok? kommer der overhovedet luft op igennem "bølgerne" i eternitten? Ved jo at eternit ikke kræver undertag.

3. Skal jeg i lyset af ovenstående pille mine skumklodser i kip væk? Således at optimere ventilationen? 

Jeg synes der virker meget fugtigt på luftet generelt i de her måneder. Er det kun mig?

Håbder i kan hjælpe med lidt svar.

Mvh Jonas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kondensen kommer pga, den store varmeforskel der er blevet efter isoleringen er blevet fjernet, dette forsvinder når der er etableret ny isolering dampspær og væge.
vindpappen er åndbar op er til for at holde på isoleringen så den ikke glider ned op ud mod tagpladerne, så burde være helt efter bogen,
jeg ville ikke tage skum klodserne ud, da du så kommer til at døje med fyge sne og fugle der bygger reder, det ville være bedre at sætte et på ventalations hætter op på taget,

mvh nicolai
Kondensen vil blive værre når varmen fra beboelsen ikke længere trænger ud i tagrummet. Det optimale ville være at montere en ventileret rygning, eller få monteret det vi kalder "skildpadder" i taget. Skildpadder er udluftningshætter.

Hvis luften virker fugtig i tagrummet er der nok noget om det. Kan du eventuelt uploade billeder ?

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis