Hvordan går man på røven?

Lige nu har vi nok værdier for omkr. 1 mio i hus, bil, løsøre etc. Problemet er, at helbredet hos os begge ikke er, hvad man kunne forvente, og måske kun holder et par år til. Vi er midt i halvtredserne, men skranter.

Så derfor kunne det måske være en ide at få pengene ud, så de kan komme vores to børn omkring de tyve år til nytte, og måske også lidt os selv. Målet er, at stå med et relativt beskedent beløb når det hele er realiseret, men med en vis grad af kontrol over, hvor pengene er blevet af, og således ikke forsvinder ned i et sort hul, som ingen i familien har glæde af.

Kunne en familiefond være en ide? Og hvordan opretter man sådan een?

At sende dem til Schweiz og lignende steder er vist blevet umoderne, så spar mig lige for det.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i begge er midt i halv tresserne så klap lige hesten, der er ingen grund til at fare ud og realiserer noget endnu, hvad havde i så tænkt jer at leve af som pensionister ? En folkepension er ikke noget at råbe hurra for, så er det godt at have lidt mursten at sælge af.
Og jeres børn skulle meget gerne kunne klare sig selv, uden diverse økonomiske indsprøjtninger fra jer ! Det er altid fint at kunne hjælpe sine børn lidt på vej, men lad være med at gøre dem bjørne tjenester.
Hvorfor vil du sende værdierne afsted til børnene?
Er det fordi gælden overstiger eller er meget tæt på værdien af aktiverne?

Jeg håber ikke det er det sidste der er tilfældet, for så påfører du andre betydelige tab. Hvad enten det er kreditforeningen, banken eller private långivere der skal æde tabet, så er det uanstændigt. Der er andre, der gennem øgede renter, øgede bidrag eller direkte tab skal betale for at du kan berige dine egne børn. Det er en adfærd jeg tager dyb afstand fra.

Jeg håber jeg tager fejl af din hensigt!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu stod der halvtresserne, ikke tresserne.

Og:

Den med moralen og påføre andre tab: Pointen er jo, at vi IKKE skylder nogen noget, så spar mig for doceren.

I øvrigt: Den med samfundsmoral røg for mig ud med den forrige regering, og den med solidaritet røg med den nuværende - så er det li'som sat på plads! Ingen illusioner tilbage på den front.

Når du har et hus mv. med en friværdi, på 1 mil. står det dig da frit for, at realisere værdierne, hvad du så bruger pengene på, er jo dit valg.

Det vil være fornuftigt, med økonomisk rådgivning, og det skal nok ikke være din bank

Skrevet af egoland på 06 jan 2014 22:05
Målet er, at stå med et relativt beskedent beløb når det hele er realiseret, men med en vis grad af kontrol over, hvor pengene er blevet af, og således ikke forsvinder ned i et sort hul, som ingen i familien har glæde af.
Meget mulig du ikke vil hører på min moral. Det er op til dig. 
Det skal bare ikke få mig til at afstå fra at give min mening til kende.

Men du vil måske fortælle mig, hvordan jeg skal forstå ovenstående tekst, som er klippet fra dit første indlæg i denne tråd?

Nu er det ikke hverken den nuværende eller tidligere regering der skal definere eller styre min opfattelse af, hvad der er rigtig eller forkert. Hverken mht moral eller solidaritet. Og min moral siger mig, at hvis man låner noget, så returnerer man det til udlåneren, hvad enten det er penge eller andet, og om långiver er en finansiel butik eller en privatperson.

At berige sig selv, sine børn eller andre af sine nærmeste på andres bekostning er og bliver genstand for min afstandtagen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Hej.
Hvorfor ikke bare!! sælge ejerboligen og flytte i lejlighed og fordele goderne med arveforskud, hvis det er det, I vil.
I disse tider kan man gå fallit af at eje fast ejendom.
Jeg har altid sagt  - køb-køb-køb, men de tider er forbi.
Samfundsdviklingen har gjort det betænkeligt at sidde i egen bolig, ja en katastrofe for mange, der købte hus inden for de sidste 8 - 10 år.


mvh

 varmetossen

Nu tror jeg din overskrift er lidt misvisende, hvis jeg forstår dig ret. Jeg tror du vil sikre dig, at når i begge forlader denne jord, så skal i stå med et rundt 0 "på bogen" (netto).

Det kan i opnå ved at belåne jeres aktiver (primært huset) alt det den kan trække. Dvs. realkredit og resten i banken. Det kan i disse tider dog ikke lade sig gøre, at belåne det til skorstenen, så helt 0 kan i nok ikke ende på.

Provenuet af lånet giver i så i gave til børnene over en årrække. For at gaverne ikke skal være afgiftpligtige skal de være under et vist beløb - se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721. I kan hver (dig og din ægtefælle) overdrage kr. 59.800 til hvert af jeres børn og samtidig kr. 20.900 hver til hver af jeres børns eventuelle ægtefæller.

Dvs. hvis jeres børn er ugifte (hvad jeg tror ud fra alderen), så kan i samlet overdrage årligt kr. 119.600 til hvert af børnene. Det svarer til i alt kr. 239.200 pr. år, så det vil tage ca. 4 år at overdrage hele formuen på ca. 1 mio.

Men så meget behøver i slet ikke overdrage, idet der ved arv (jeres dødsfald) ikke skal betales arveafgift af de først kr. 264.100 pr. arvelader. Dvs. der ikke betales afgift af de første kr. 528.200 der falder som arv. Så i behøver altså kun overdrage ved gave forskellen mellem de 528.200 og den ca. 1 mio. kr. over en årrække.

Så det er altså muligt at få overført formuen til jeres børn uden gave- eller arveafgift. OG der er ikke noget umoralsk eller ulovligt i det, det er jo netop en mulighed lovgiver har valgt at give med reglerne, som de er.
Skrevet af henrikh29 på 08 jan 2014 22:53
Nu tror jeg din overskrift er lidt misvisende, hvis jeg forstår dig ret. Jeg tror du vil sikre dig, at når i begge forlader denne jord, så skal i stå med et rundt 0 "på bogen" (netto).

Det kan i opnå ved at belåne jeres aktiver (primært huset) alt det den kan trække. Dvs. realkredit og resten i banken. Det kan i disse tider dog ikke lade sig gøre, at belåne det til skorstenen, så helt 0 kan i nok ikke ende på.

Provenuet af lånet giver i så i gave til børnene over en årrække. For at gaverne ikke skal være afgiftpligtige skal de være under et vist beløb - se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721. I kan hver (dig og din ægtefælle) overdrage kr. 59.800 til hvert af jeres børn og samtidig kr. 20.900 hver til hver af jeres børns eventuelle ægtefæller.

Dvs. hvis jeres børn er ugifte (hvad jeg tror ud fra alderen), så kan i samlet overdrage årligt kr. 119.600 til hvert af børnene. Det svarer til i alt kr. 239.200 pr. år, så det vil tage ca. 4 år at overdrage hele formuen på ca. 1 mio.

Men så meget behøver i slet ikke overdrage, idet der ved arv (jeres dødsfald) ikke skal betales arveafgift af de først kr. 264.100 pr. arvelader. Dvs. der ikke betales afgift af de første kr. 528.200 der falder som arv. Så i behøver altså kun overdrage ved gave forskellen mellem de 528.200 og den ca. 1 mio. kr. over en årrække.

Så det er altså muligt at få overført formuen til jeres børn uden gave- eller arveafgift. OG der er ikke noget umoralsk eller ulovligt i det, det er jo netop en mulighed lovgiver har valgt at give med reglerne, som de er.
Takker for et godt svar.

Jeg medgiver, at overskriften er lidt misvisende, men mange tak for svaret. Det er en løsning, hvor der ikke er noget at komme efter juridisk, og som sådan fin for mig.

Men er det ikke en meget dyr måde at gøre det på? Udgifterne til lån får du jo ikke igen.
Samtidig kommer dine arvinger til at stå med et belånt hus med dertil hørende omkostninger. Hvis huset er svært at sælge til den tid, hænger de vel på udgifterne til lånene, da boet ikke har nogle penge? Jeg tænker, at arvingerne kan komme i den situation, at de penge de får som gave nu, senere skal bruges til at dække disse udgifter - dvs. de har ingen glæde af dem.

Jeg ville bruge lidt håndører på professionel rådgivning. I dette tilfælde tror jeg de er givet godt ud.
Det du vil undgå er vel arveafgift? Der findes tusindvis af advokater derude der for et rimeligt beløb vil rådgive dig ca. 80000% bedre end nogen på et forum. Men du er vel en nærigpind...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis