Hvordan går man på røven?

Lige nu har vi nok værdier for omkr. 1 mio i hus, bil, løsøre etc. Problemet er, at helbredet hos os begge ikke er, hvad man kunne forvente, og måske kun holder et par år til. Vi er midt i halvtredserne, men skranter.

Så derfor kunne det måske være en ide at få pengene ud, så de kan komme vores to børn omkring de tyve år til nytte, og måske også lidt os selv. Målet er, at stå med et relativt beskedent beløb når det hele er realiseret, men med en vis grad af kontrol over, hvor pengene er blevet af, og således ikke forsvinder ned i et sort hul, som ingen i familien har glæde af.

Kunne en familiefond være en ide? Og hvordan opretter man sådan een?

At sende dem til Schweiz og lignende steder er vist blevet umoderne, så spar mig lige for det.
Lige nu har vi nok værdier for omkr. 1 mio i hus... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en revisor kan han også bruges

Min reviser rådgiver mig i økonomiske spørgsmål - som nævnt andetsteds er en bankrådgiver ikke upartisk

Faktisk har jeg " taget " min tidligerei at rådgive mig kr. 9.000,-/årligt  for dyrt i forbindelse med et lån

Det opdagede jeg så selv og fik det lavet som jeg ville.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jenshøj tanken er jo netop at det skal give kr 0 til sidst. Og arvingene vil ikke stå tilbage med nogen gæld. Man er ikke forpligtet til at arve. For at arve skal man "vedgå arv og gæld", og det kan de jo bare sige nej tak til, hvis der netto ikke er noget at arve.

Pilehave, det er jo netop arveafgiften, han undgår ved mit forslag.

EISOE råd fra revisor, hmm det har han måske allerede fået. Tænk lidt over den :-)
Skrevet af henrikh29 på 10 jan 2014 17:29

EISOE råd fra revisor, hmm det har han måske allerede fået. Tænk lidt over den :-)

Der skal vist ikke vrides mange hjerneceller for det - vidste jo ikke du var revisor

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jenshøj tanken er jo netop at det skal give kr 0 til sidst. Og arvingene vil ikke stå tilbage med nogen gæld. Man er ikke forpligtet til at arve. For at arve skal man "vedgå arv og gæld", og det kan de jo bare sige nej tak til, hvis der netto ikke er noget at arve.

Men hvis huset ikke kan sælges, må der jo et eller andet sted være nogen, som kommer til at miste penge i dette tilfælde? Hvis det ikke er arvingerne, så er det vel långiveren. Kan man virkelig overbevise en långiver om at det er en god ide?

En anden problemstilling kunne vel være, hvis man lever længere end man forventer. Hvis man har brugt alle pengene, og står med et hus, som ikke kan sælges, hvad gør man så?
jenshøj, jeg skrev jo netop også "Det kan i disse tider dog ikke lade sig gøre, at belåne det til skorstenen, så helt 0 kan i nok ikke ende på". Så nej, der vil formentlig ikke være nogle långivere, der lider tab, så meget vil de slet ikke låne ud (risikere).

Jeg skrev også "Men så meget behøver i slet ikke overdrage, idet der ved arv (jeres dødsfald) ikke skal betales arveafgift af de først kr. 264.100 pr. arvelader. Dvs. der ikke betales afgift af de første kr. 528.200 der falder som arv. Så i behøver altså kun overdrage ved gave forskellen mellem de 528.200 og den ca. 1 mio. kr. over en årrække." Dermed vil der være et positivt beløb, der falder i arv, og altså ingen långivere, der lider tab. OG spørger har stadig opnået det han ville - slippe for arveafgift (at noget af formuen går til staten).

Over and out fra min side i denne tråd :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis