Fundament mod jordvold

Hejsa

Skal til at bygge garage på 50 m2  (5mx10m) og er i tvivl omkring fundament / ydervæg.

Da ca 7 meter af fundamentet ligger op af en jordvold på ca 1 m i højden er jeg usikker på hvordan dette laves korrekt?

Ydervægge er mursten med indvendigt træskelet. Hvordan sikre jeg at væg mod jordvold bliver isoleret korrekt og uden at miste m2 indvendigt.

Hvad med fugt når nu en del af væggen står mod jord?

Hilsen

Rasmus

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok være mest hensigts mæssigt at du støber en mur ud mod jorden og mindst 15 cm. over jordhøjden, du kan bruge funda blokke som du fylder op med beton, husk at stikke noget tentor stål ned i mellem rummene helst inden du fylder beton i. Så kan du udvendigt fylde op med ral til en form for faskine der vil lede vandet væk fra muren via et rør i bunden til nærmeste kloark. Til sådan en muret garage skal der jo alligevel mindst 80 cm. sokkel ned i jorden så du kommer ned i det frostfrie område. Der findes nogle plader som kan monteres udvendigt på beton muren og som skulle have en form for isolerende virkning.

Hej Jørgen

Tak for svaret :-)

Det lyder som en god ide bortset fra at isoleringsevnen er begrænset for en væg af fundablokke. Jeg er heller ikke helt glad for at skulle grave for meget inde hos naboen for at isolerer udvendigt på muren.

Jeg har så kigget på en løsning med forstærket Lecablokke som har en bedre isoleringsevne men her er problemet så at de er 35 m bredde og det betyder at der ikke bliver plads til isolering indvendigt i garage.

Jeg forhørte mig hos producent af Lecablokke om det var muligt at sætte en smal leca 600 som væg mod terræn. Men svaret var at den ikke ville kunne holde til trykket og de anbefalede "desværre" de bredde typer med forstærkning :-(

Nogle derude med et godt bud?

Hilsen

Rasmus

Øh hov tøv nu lige en kende !
Har du en skriftlig godkendelse fra din kommune hvor du bor, til at bygge så tæt på naboens skel. Ellers vil jeg godt nok anbefale dig at få søgt i en fart, det kan give slemme bøder og du kan blive tvunget til at grave det hele op igen hvis du over skrider bygnings reglerne.
Med hensyn til isolering af grundmuren, hvor tit har vi i Danmark lige hård frost ?
Og så skal du lige tænke over at leca blokke er porøse, hvilket vil sige at der kan trænge vand ind i dem, og hvad tror du så der sker når frosten sætter ind i de sten der er fyldt halvt op med vand. Ved byggeri af almindelige huse med beton gulve lægges der ofte en 10 mm. flamingo imellem gulv og grundmur.

Hej Jørgen

Ifølge bygningsreglementet må man bygge i skel så længe at følgende overholdes:

http://bygningsreglementet.dk/brs98_11_id411/0/42

Disse krav holder jeg :-)

Frost? Det er vel ok at isolere den del af væggen som ikke kan isoleres indefra?

Det er vel heller ikke helt tosset at isolere en væg af leca eller fundablokke for den sags skyld, når den nu i det her tilfælde ligger over gulv niveau?

Hvis jeg vælger at isolere udefra vil der selvfølgelig blive etableret en membram samt et omfangsdræn langs muren.

/Rasmus

Du skal lave det i den forstærkede udgave af lecablokke. Det er dem der er beregnet til kælder byggeri. Er ret sikker på de kan bruges når det kun er 7 meter du skal lave. Der skal nok lige sættes en søjle på midten vil tro det skal være en heb 120. Er ikke sikker på om du kan nøjes for mener målet for det er ca 5,5 m uden forstærkning. Så kan det ihvertfald sagtens holde, måske kan du nøjes med heb 100. Har selv lavet den samme løsning som dig. Mit byggeri er bare muret op i lecablokke i stedet for.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er bare noget jeg ikke forstår, jeg har altid fået ørene tudet fulde om at man skal søge kumunen om tilladelse hvis man vil bygge noget der er større end 9,5 m2.
Så hvordan du lige tør gå igang med projektet 50 m2. uden en skriftlig tilladelse forstår jeg ikke.

Hej Fiaght

Tak for svaret.

Det ser ud til at det er den rigtige løsning som du beskriver :-)

Jeg har kigget lidt på WEBER siden og umiddelbart er 8m max i længden ud fra de mål som mine forhold har.

Det er lidt ærgeligt at jeg skal montere HEB i muren, da jeg ikke har prøvet det før.

Men det er sikkert nemt nok :-).

Hilsen

Rasmus

Jamen tak for det, så kan jeg dunke min hus vært med den, under den sidste orkan fik min garage så mange tæv at den kun står fordi jeg har stålvirer spændt mellem den og huset, på det tidspunkt røg det halv tag også. så jeg skal have en ny garage og har foreslået den flyttet nogle m. ind mod og sammen med husets værksteds bygning ( tidligere stald )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis