Montage at "sæde" på havebænk.

Jeg er ved at pusle med iden om at lave min egen have bænk, se evt her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/186037

Nu er jeg ved at finde ud af hvordan sædet skal monteres. 
Sædet bliver laver i 20mm træ, og nedeunder er der en 3mm metal plade. Metal pladen er der for at give styrke til bænken.
Men hvilken brædebolte skal jeg bruge, vil helst have nogle der kan undersænkes i træet. Men da jeg har en metal plade under, så kan almindelige skruer til terrassebrædder vel ikke bruges. Så skal have fundet en skrue/bolt der kan holde det sammen og sammentid kan undersænkes.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver 3mm plade, så er det vel ikke på hele "siddefladen" ?
For så holder dit træ ikke længe, da der vil samle sig vand, mellem metal og træ, og det giver grobund for råd.
Udfra din første skitse, ville jeg vælge enten vinkeljern eller 4 kantede rør til at lave en ramme af, de er stærke og næsten umulige at bøje... jeg tror ikke en 3mm plade vil kunne holde ret meget, med mindre den er understøttet. 

Du kan bore lidt for store huller i metallet og skrue dine trælameller på, fra undersiden. 

Hvis du vælger bræddebolts løsningen, vil du få undersænkede hoveder, som igen er grobund for råd, men det er da en løsning.

PS: husk at bruge rustfrie skruer    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jo du kan sådan set godt under sænke boltene, men så skal det være mindst 6 mm. så du kan proppe hullerne med træpropper, ellers vil der som Henrik skriver hurtigt opstå råd. Noget andet er at du ikke må lade træet ligge lige mod jernet, der skal enten en gummi strimmel imellem eller en vindpap.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også