Trækar... Kan det lade sig gøre???

Hejsa.


Jeg har fundet denne manual hos Logosol om hvordan man laver et stort trækar (i deres tilfælde til et vildmarksbad). De viser at stavene fræses til i siderne med henholdsvis en indad og en udadgående bue, som jo passer ind i hinanden. Jeg tænker bare om ikke der er muligt at samle et kar (vandtæt) uden denne form for fræsning - jeg mener: en gammeldags tønde er jo ikke med fræsede kanter/sider.





Nogen ide'er???


Med venlig hilsen

Anders

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De jeg tænker er måske om ikke at man kan save side lamellerne i smig i begge sider op på den måde skabe et overlap alt i mens karet stadig laves rundt. Så skal man selvfølgelig lige have fundet ud ad i hvilke grader smiget skal være - men kan det lade sig gøre???

Og hvis ja, hvordan regner man så graderne ud??? For jeg tænker at det må være noget med at en cirkel er 360grader også dividere med antallet af lameller som skal bruges. Så ender man med et tal på f.eks 10,9 grader hvis karet skal være har en diameter på 1mtr og der går 33 lameller til. Eller det gør det i hvertfald inde i mit hoved, om det så fungere sådan i virkeligheden er jo så næste spørgsmål ;o)

Med venlig hilsen

Anders

Du skal ikke nødvendivis fræse det som de viser i den bog der. Men det er vigtigt at de passer godt sammen for de skal være sådan rimelig tæt hvis du ikke vil det til at stå med vand hele tiden. Men det er nemmeste er at lave det som de viser for det klart nemmeste tæthædsmæssigt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg vil også rigtig gerne lave det med fræsning. Men når man ikke lige har en fræser ud over en overfræser så bliver det nok lidt svært.Ellers skal jeg jo ud og have andre til at fræse alt træet for mig og det er en udgift jeg helst vil være foruden. Og det er jo nok tvivlsomt at der fåes et fræsejern til overfræseren som kan klare at lave en runding på et 40-45mm bræt.

Noget andet er at jeg har set at EstersErik (herinde) i 2008 lagde et billed op at er kar han har lavet ved hjælp af kun en kapsav og en stiksav = smig skærring af stavenes kanter. Og det kar er still going strong, har jeg ladet mig fortælle ;-)

Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis