Åbning af vindue til dør.

Hej

Jeg vil gerne have indsat en dobbeltdør i stedet for et vindue.

Jeg har tidligere sat en dør i(også en dobbelt dør), men kun ved skift af en allerede eksisterende dør. i dette tilfælde skal der gøres noget mere.

Der er en radiator, den får jeg en VVS mand til at hjælpe med.

Spørgsmålet er hvad der skal til for at lave åbningen.
  • Skal væggen forstærkes.
  • Skal murstenene "bare" skæres over
Er der elementer jeg skal overveje i denne forbindelse-

Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud.

På forhånd tak
Mvh D
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis døren har samme bredde, som det nuværende vindue, burde det være ret nemt. Så skære du vare muren ned i fuld bredde, og montere din dør.

Døren kan jo nok dække hullet ind til hulmuren, eller må du jo mure lidt op.

du er vel nødt til at skifte de sten som du skærer over, for hvis du rykker døren ind som de fleste sidder, så kommer det til at se grimt ud, hvis der ikke er en overligger skal du også have sådant en, og hullet til hulmuren kan du sætte flamingo i.

Hvordan finder jeg ud af om der er en overligger? - det er et muret hus, hvor det over vinduet er lavet således at mursten går den anden vej.

Vinduet har samme brede som den dør der påtænkes at skulle i.

Jeg tænker at bruge en vinkelsliber med stenklinge til at skære væggen op. Og da muren er bygget af store og små sten, så tror jeg godt at jeg kan skifte de sten der er skåret til små sten.
det er også kun for at det ser pænt ud hvis man kan se stenene udefra og hvordan man kan se om det er en overligger ved jeg ikke så der må en anden ind over

Ang. overligger:

Kan du understøtte for uden op under det murstykke med et stykke tømmer (du har nok ca. 3 eller 4 cm at lave understøtningen på og et par stykker f.eks. 3" x 3" eller "soldater" rør som er beregnet til dette arbejde, du kender dem sikkert, så kan du sætte døren i indefra når du har skåret af under vinduet.

Så kan du sikkert se om der er ståltegl (tegl med jern i) over dit vindue, ellers vil det give lidt efter, og begynde at revne. (det skal gøres forsigtigt og kontrolleret)

Andet kan jeg ikke se du kan gøre. 

Det skulle lige være at mure op ovenover bagefter, men det vil du vel gerne undgå?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis