fuge til gammelt trægulv

Halløjsa!

Jeg er i gang med at gratte de gamle fuger (eller skidt om man vil ) op fra et gammelt trægulv. Planen er at fylde noget i hullerne, slibe og lakere. Jeg har overvejet det man bruger til skibsplank eller kunstigt træ, men begge dele bliver vist voldsomt dyre.

Jeg har fået foreslået akrylfuge (malerfuge), som er i en noget mere fornuftig prisklasse, men er der noget, der gør det helt ubrugeligt til projektet?

mvh. tina

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Akrylfuge er en dårlig ide, selv om det er billigt.. det er ik elastisk nok,
det samme for plastisk træ. eller kemisk træ om du vil. et trægulv skal kunne arbejde, så der er ingen halve, billige løsninger. kun det der er beregnet du på sigt.
http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/fugemasser/gulvfuge-553/
Mange tak for svaret :-) Er det kun elasticiteten, der er problemet? For jeg tænker umiddelbart, at hvis det eneste der sker, er at det revner lidt, og der er lak ovenpå, så er det måske ikke det største problem i denne verden... ;-)

mvh. tina
Jeg overvejer det lige. Egentlig er jeg mest til lud eller sæbe, men pt er det praktisk med lak på grund af små børn. Kunne jo godt være, at næste gang der skal behandles gulve, at barylerne er blevet så store, at man kunne gå over til noget andet - og SÅ kunne jeg godt forestille mig, at det ville være træls, hvis fuge sprækker. Mange tak for svaret :-)
mvh. tina
Griner - når man er alene med de små skiderikker, giver det god mening at lave huset, så man ikke skal styrte rundt og passe på et gulv - når man nu er i gang alligevel... ;-)

mvh. tina
Hej.
Du kan fint holde dit gulv under øglernes opvæxt med sæbe.
Lud er KUN til afrensning og affedtning.
Vi havde en gang et hus med en 'rundkørsel' for børn og hunde, gennem stuen med høvlet bræddegulv, rundt om trappen, gennem køkkenet og tur til.
I stuen stod også en brændeovn i midten, der også gav lidt til gulvet.
Det gulv blev holdt med sæbespåner, måske to gange om måneden. Vi er ikke sarte, og det holdt sig altid pænt.
Lak vil kun gøre besværet større senere. Og ingen opfyldning af sprækker. Det gjorde nogle venner, og det gav kun besvær.
Hvis sprækkerne ikke er voldsomme, er det ikke nødvendigt at gøre noget.
Har været ude for et sted, hvor legoklodserne begyndte at falde ned mellem gulvbrædderne. Så mente moren grænsen var nået

mvh

 varmetossen

Lud er absolut ik til afrensning og affedtning, til det bruges trærens,, Luden trænger ned i træet, og hærder op til en kridtsten som gør overfladen stærk, lud modvirker også gulning,
Hej Klaus

Min robotstøvsuger kan ikke hive skidtet op fra fugerne, det giver ekstra fejning (som heller ikke kan nå i fugerne) eller støvsugning efter hvert måltid - derfor skal de fyldes. Og jeg synes, det er rigtig fint, hvis man kan holde et gulv med vask to gange i måneden. Så tit vasker jeg så ikke gulv - det tager alt for lang tid, og gulvet skal stå i blød, for at det kommer til at se rimeligt ud. Så jeg vil have lak!!! Lige nu i hvert fald ;-)

mvh tina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også