Regler/guidelines for føring af el-ledning

Hej

Jeg er i gang med renovation af hus, og vil gerne skifte nogle af de gamle el-ledninger, som er stofledninger.

Og jeg vil gerne have lidt input til hvilke regler der er for føring af indmuret ledninger. og ikke mindst hvad normalen er.

Jeg ved at ledninger føres i ligelinjer, føre man dem altid fra vægens bund, altså hvor væk møder gulv, og så op til stikkene.

Er der nogle regler/guidelines jeg bør følge.



Samtidig vil jeg gerne lave et par ekstra stik, er det normalt at føre strømmen fra 1 stikkontakt til den næste, ved at samle dem i kontakten? - og er der begrænsninger, eks. at ledningerne må kun gå ind i et hul i stikkontakten, hvilket vil bgrænse antallet af stik man kan trække fra samme stikdåse.

Håber nogle kan hjælpe.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu er jeg ikke elektriker, men kan se hvordan ledningerne er ført i mit eget hus.
ja, der kan trækkes ledning fra stikkontakt til stikkontakt, eller loftdåse, med fase, til stikkontakter. og gerne mange af dem.

det er dog ikk lovligt selv at udføre, men regner med det blot er for at blive klogere at du spørger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Renovation er et andet ord for affald :-)

Det er normalt at flere stikkontakter er tilsluttet den samme streng, ja.

Regler m.v. Kender din elektriker alt til, så tag ham med på råd. Det er vigtigt at det hele bliver lavet lige efter bogen, ellers kan du få problemer den dag dit hus skal sælges.

Som elektriker har jeg desværre set en del Gør-det-selv el-arbejde. Det er uhyggeligt hvad folk laver af farlige installationer i hjemmet.

Mit indlæg må ikke opfattes som et surt opstød eller lign. Det er bare så meget nemmere når tingene bliver lavet rigtigt første gang. Du kan sikker aftale med din elektriker, at du efter hans instrukser selv fræser rillerne til kablerne, eller evt. Trække disse og han så tilslutter dem. Så får du også rodet lidt med det :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis