Hjælp - mine tagplader bliver våde/suger vand

Hej med jer

Har brug for et par gode råd med mit nye skur. Har efter mange års betænkning og irritation bygget en mere eller mindre ny carport med tilhørende skur, i sommers.

(Det gamle var med trapez-plader og skuret bag, var uden isolering - dvs. alt blev ødelagt derude.) 

Problemet med det nye skur og carport er nu at tagpladerne i den sidste del af skuret og den lave del af carporten bliver våde???..

Lidt korte facts:

Skuret er lavet med samme fald som det gamle. Dobbelt tagpap der er brændt på af professionel fagmand. Beklædning er ført op til bund af tagplade, Udhæng og drypskinne.

Havde tagmanden ovre for at kigge på det, og vi blev enige om at det måtte være tagrenden der var monteret for lavt, og at der derved kunne blæse vand op under bagsiden af tagrenden. (de var oprindeligt monteret et par centimeter under tagpladen. - se billeder.)

Det er nu rettet, således at tagrenden sidder så højt oppe, som det er muligt. Det vil sige helt oppe under tagpladen, - så der er nu kun få centimeter ned til bunden af tagrenden. Og Lindab har styr på deres produkter, således at bagsiden af tagrenden er højere end forsiden, så det burde også være elimineret.

Spørgsmålet er nu:

  1. Hvor kommer det vand fra?
  2. Kan vandet stadig blæse op under drypskinnen?
  3. Kan vandet trænge igennem tagpappen? - har været oppe og kigge, og kan ikke se fejl på samlinger eller på pappen. Og taget "er tømt for vand" - men problemet er på den lave del - se billeder
  4. Jeg har ved samme anledning observeret at lægterne er begyndt at blive jordslået i carport delen, nu vi har haft fugtigt vejr i lang tid. Kan man gøre noget ved det?

Håber virkelig I har et par gode bud på udbedring af skaderne...

Billederne burde give et indblik i konstruktionen.


Hilsen Morten
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Billede af taget


Hilsen Morten
de zinkprofiler der, samlingerne, er de tætte?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ved ikke hvordan sådan nogle plejer at skulle ligges, - som det ses på billedet tror jeg at han lagde dem med 5-7 cm overlap. Men kan ikke huske om de ligger direkte på pladen, eller om den ligger mellem det første og anden lag tagpap. Selve klistret mellem overkanten af profilen og tagpappet er der ikke noget at komme efter. Det er brændt som det skal.

Det burde vel ikke kunne blæse op under? Eller mellem overlappet? Vandet falder vel med tyngdekraften - altså ned af...

Hilsen Morten
Det eneste sted vandet kan komme fra er vel op under profilerne, hvis ellers tagpappet er brændt tæt til på oversiden.
Hvor meget fald har du på tagrenden ?

Hvis der ikke er noget fald, vil der stå vand længe og det kan blæse op under profilerne og blive suget ind af krydsfineren.
Jeg vil vædde en kop rigtig god humle på, at det er tagpappen, der har nogle svage punkter i limningen helt ude ved vandnæsen.
Der skal næsten ingen ting til, før vandet pga hårrørsvirkning, hjulpet af blæst, kan trænge ind i tagpladerne.
Der er ikke ret meget fald, om noget overhovedet på det tag, og derfor er det særlig sårbart.

Var det mit tag, ville jeg lave en fin afdækning, og så fuge helt ude ved vandnæsen og op på kanten af tagpappet.
Jeg har selv noget lignende og er dybt forundret over, hvor lidt der skal til, før man får disse skjolder!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nu har jeg lige taget lidt flere billeder som viser hældning ud mod tagrende. Hældning hen mod nedløbsrør.



Tvivler på at det kan blæse op under tagrenden da der er kant på bagkanten at renden (se billede med tværsnit) og at det kun skal dræne 40 kvadratmeter. Carport og skur er 12 meter, og nedløbsrøret er måske 4 meter henne, så det er kun 8 meter rende der kommer vand fra - så det burde ikke kunne svulpe over i en sådan grad at det kan komme op og røre tagpladen?



Hvilken afstand fra bund af tagpladen ville i sætte beslaget til tagrenden?



Så det ses på billedet er der nu 4 cm fra bund tagrende op til vandenæsen, og beslaget sidder helt oppe under tagpladen.   


Hældning ned mod tagrende    

   

Kan ikke umiddelbart se nogle slip i svejsningen i tagpappen

Afstand som det er nu

Tværsnit af rende


Hilsen Morten

Vinkel i renden

Den løfter sig måske en millimeter her?

Problemområdet i dagslys - på carport delen - som det ses strækker det sig over hver sin side at spærret - plus det der er inde i skuret - altså en stykke på 2-3 meter!

Tværsnit som det sidder nu. (Vinklen som ligger på tagplanen er noget længere end det viste, men havde ikke lige en original)

Håber at det belyser problemet. Og jeg må op på stigen en dag det styrt regner og se hvor meget vand der rent faktisk kommer ned i renden, på problemstykket.


Hilsen Morten
Javel ja, så er der ikke andre muligheder end at se på hvad Hr. ktm skriver. Jeg har selv samme tag, profiler og tagrende bare med 45 ° hældning og har ikke problemerne. Har dog oplevet ganske små huller i over pappet give problemer ved en skorsten.
Det må være en sag for din tagdækker hvis det er tilfældet.
Jeg synes det ser helt rigtigt ud alt sammen, og min fantasi rækker ikke til at forestille mig, at vandet kan stemme så meget op i tagrenden, at det skulle kunne nå tagpladen.
Jeg bliver mere og mere overbevist om, at vandet kan trænge ind under tagpappen, evt. gennem og ved overlæggene på drypnæserne.
Det er da relativt simpelt og billigt at fuge kanten af tagpappet med en god fugemasse, og det kan laves stort set usynligt. Det vil komme til at tage lang tid, før du kan se resultatet af en sådan fugning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Morten
Tagfoden, Alu-profilen (det du kalder zinkprofilen) SKAL monteres oven på underpappet, er det det???
På dine foto ser det ud som om overpappet ikke, alle steder, er helt tæt ned på tagfoden, Alu-profilen.
Du bør gå samlingen/fugen efter med ISOPAL TAGKIT, det fås i 0,32 L fugepatroner. Det fås bl.a. i STARK tømmerhandel.
Prøv nænsomt at linde/løfte overpappet, fra Alu-profilen, så meget som muligt, for at få fuget Tagkitten ind under overpappet.
ISOPAL TAGKIT er speciel beregnet til dette formål, lad være at bruge alm billig silikone fugemasse.
mvh
gsh

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også