har brug for elektriker hjælp :-)

Hej. Vi har et "klikrelæ" i vores hus. Se billeder.



I aftes virkede den ene af vores loftslamper i stuen pludselig ikke mere.jeg har tjekket lampen, den er ok. Jeg ville tro at det er det relæ det er galt med. Jeg har isoleret den som der klikker ved den kontakt i stuen.



1: hvad hedder de små klikrelæer? :-)

2: hvordan tjekker jeg om den er gået i stykker?

3: må jeg selv skifte den?



Håber i kan hjælpe :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Herlig fuglerede du har....
Det ligner Kiprelæer, eller en anden type mekanisk relæ.
Sidder de på stikben? (det er svært at se på dine foto's)
Hvis de gør, kan du nemlig nemt hive relæet ud af soklen(efter at det er strømløst), skille det ad og måske kan du se om de små kontakter enten er brændte eller hænger.

Med lidt fint smergellærred kan du med stor forsigtighed pudse kontakterne og på den måde måske forlænge livet lidt på dem.Og rense dem med lidt kontaktrens (spray). 

Men hvis de ikke sidder på sokler, så vil jeg råde dig til at tage kontakt til en elektriker, der har det rigtige værktøj (og hvis han ødelægger noget er det hans problem) til at måle sig frem til den rigtige løsning.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hold nu k.... en fuglerede du har.

Det der ser MEGET hjemmegjort ud. Tror ikke på det er en autoriseret elektriker der har lavet det der (håber jeg ikke) Jeg havde godt nok valgt at få bygget den tavle om, til noget mere tidssvarende.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Hej
Det er 24 volt "kiprelæer" der sidder i din tavle - hvis du har et multimeter kan du måle om der kommer spænding ud af det relæ, til den lampe der ikke virker, men det gør der sikkert ikke !
Det er ikke "lovligt" gør det selv arbejde, fordi relæerne kontakter 220 V men hvis du er lidt fingernem, kam du godt selv udskifte det relæ som sikkert er defekt !
Du kan sikkert bruge denne type  http://www.elsag.dk/relae/kiprelae/...91-100.htm
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
vi havde en elektriker ude og lave et eltjek inden vi købte huset, han lavede el for ca 15000 kr, men lavede ikke en notits af denne fuglerede

hvis det skal udskiftes til noget tidssvarende, hvad vil dette ca koste? det lyder meget dyrt :/
Skrevet af TSE på 03 jan 2014 20:20
vi havde en elektriker ude og lave et eltjek inden vi købte huset, han lavede el for ca 15000 kr, men lavede ikke en notits af denne fuglerede

hvis det skal udskiftes til noget tidssvarende, hvad vil dette ca koste? det lyder meget dyrt :/
Hej
Gætter på at et nyt kiprelæ koster under 500 Kr. og at en elektrikker kan udskifte det på under en time så sikkert ikke over 1000Kr.
Hilsner Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Da ikke hvis det skal bygges om til noget tidssvarende.

Jeg er selv elektriker. Og havde jeg kommet ud til det der, havde jeg på det kraftigste rådet ejer til at få bygget hele tavlen om. Diverse regler om nærføring mm. er der vist set MEGET stort på. 

Hvilken afbrydere har i til lyset ? Er det de små firkantede svagsstrømstryk som sidder i gerrigtet ? Ved du hvilken DC spænding din traffo der føder relæerne køre med ? (den grå metalboks du har sidende i hjørnet)

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Vi har små runde kontakter som sidder i gerichterne, spændingen står til 22-24 v
Hej TSE

Et godt råd, får montør ud og få ham til at give dig en pris, på renovering / udbedring / ell helt udskiftning.

Det vil jeg anbefale, virker mig som om at den person som har udført eleftersyn ikke helt har været klar over hvad han havde med at gøre.
Stakkels den elektriker der skal ordne noget der, han får garanteret Gigt i øjnene 
Hvis installationen er ulovlig og det ikke står i rapporten skal du vel have fat i ejerskifteforsikringen inden du gør for meget?


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis