10 hk saab vil ikke køle

hej har en 10 hg saab diesel saltvandskølet, den vil ikke køle, der kommer kun vand op til cylinderne og ikke længere, hvad kan det være ???
hej har en 10 hg saab diesel saltvandskølet, den... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det kan godt være at jeg spørger dumt nu, men hvad vil det sige at gløde toppakningen ud ???
Dumme spørgsmål findes ikke men dumme svar har jeg leveret en del af ifølge mine med kompatanter her på LDS.
Men så vidt jeg ved så bruges der en kobber pakning imellem cylinder og top på den motor, denne bliver hård med tiden når den udsættes for pres, du skal opvarme den så den gløder så bliver den blød igen og pakker på den måde bedre.

Måske du ikke har prøvet det, men tager du et stykke kobber rør og bukker rundt, så kan du kun med besvær rette det ud igen. Det har noget med den molekylære opbygning i kobber at gøre. Men hvis du så ud-gløder kobber røret kan du rette det ud uden større besvær.
Skrevet af Håndværkeren på 06 jan 2014 12:14 Dumme svar har jeg leveret en del af her på LDS.Så du skal opvarme den så den gløder så bliver den blød igen og pakker på den måde bedre.
Kobber skal ikke varmes op til rødglødende, for så har du ingen kobberpakning. Kobberet skal blot udglødes.

fase
Skrevet af pitstop2 på 06 jan 2014 11:37
det kan godt være at jeg spørger dumt nu, men hvad vil det sige at gløde toppakningen ud ???
Nej det gør du SLET ikke. Der der findes ingen dumme spørgsmål, kun en mangel på viden. Hvis du ikke spørger, kan du heller ikke tilegne dig den viden. 

Normalt må man ikke genbruge en toppakning, men toppakningen i en gammel Sabb er "klippet" ud af en almindelig kobberplade, som man brugte det i helt gamle dage. Kobber bliver hårdt og sprødt når det kommer i spænd og derved kan pakningen normalt ikke slutte tæt ved genbrug, da den så har svært ved og "falde" til i de små ujævnheder den skal tætne.  Men i stedet for at indkøbe en ny pakning, kan du varme pakningen over et alm gasblus eller med en gasbrænder, til den bliver mørkerød. Og vupti, har du en pakning der er så god som ny da kobberet derved igen bliver blødt ved udglødningen.

Det er simpelt og enkelt når man kender tricket, men det kan du jo ikke vide før det bliver dig fortalt.

Pøj pøj med udrensningen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af S. fabrin på 06 jan 2014 13:21
Kobber skal ikke varmes op til rødglødende, for så har du ingen kobberpakning. Kobberet skal blot udglødes.

Det er jo også det jeg mener fabrin !
Sagt på en anden måde, når den blå gasflamme bliver grønlig omkring kobberet har du udglødet det.

Annonce
tusind tak for svarene, dejlige med søde og rare mennesker
Skrevet af pitstop2 på 08 jan 2014 12:37
tusind tak for svarene, dejlige med søde og rare mennesker
Selv tak. "Smilies letter på låget (hatten)"  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej!
Jeg havde osse bøvl med kølingen på min SABB. Først afmonterede jeg ventilhuset, som sidder foran membranpumpen og rensede det hele. Der sad en del små plasticrester fra søvandsfilteret. Det hele blev smurt godt, fik nye pakninger og genmonteret.
Det hjalp stadigvæk ikke, intet kølevand!
Så afmonterede jeg toppen af kølevands-afgangsstudsen og kunne konstatere, at kølevandet kun lige silede langsomt ud, når jeg tændte motoren. Det kunne jo tyde på tilstoppede kølevandkanaler.
Det var det så ikke!
Jeg afmonterede det vinklede rør, der går fra pumpen til motorblokken(cylinderkappen) og blæste i det - det var TOTALT stoppet! Jeg tror, det har været skidt fra kølekappen, der er faldet ned i røret og har sat sig fast.
Krattede det ud med en tynd skruetrækker og blæste igennem det og en ordentlig prop fløj ud.
Genmonterede hele svineriet, startede motoren og nu var der dejligt, lunt kølevand!
Held og lykke!
mvh
Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis