Montering af ny afbryder...

Jeg står med et problem der ingen mening giver.

Jeg har for en del år siden afmonteret en afbryder på et værelse på 1. sal da vi skulle gøre istand. Men vi springer jo rundt og laver en masse oveni hinanden.

Så nu står jeg og skal sætte en loftlampe op i det rum, og en ny afbryder.... Problemet er bare at der er en blå ledn. (som der er strøm i), samt 2 hvide som sidder sammen...den ene hvide er der også strøm i og den anden er 0 (altså ingen strøm i) Så det vil altså sige 2 med strøm og en uden.

Det er meget mystisk for hvis jeg fjerner den hætte der holder de to hvide, så har vi ingen strøm på hele 1. sal.... Jeg har skiftet næsten alle vores gamle stikkontakter og afbrydere og jeg har aldrig aldrig været ude for dette.... Det giver for mig ingen mening at kortslutte en 0 og en leder...men måske er der en mening med det. Jeg ved det har fungeret for jeg kan huske vi har haft lys derinde via en loftlampe, jeg kan simpelthen bare ikke huske hvordan de sad.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Allerførst så viser billedet en, for nu at være pæn, ulovlig gør det selv installation, idet installationsrør eller kabler ikke er ført ind i afbryderdåsen.

Dernæst hvad måler du med? Hvis det er med en polsøger, kan du ikke stole på din måling.

Du skriver, at hvis du skiller de to hvide ledninger ad (i samlemuffen), går lyset ud på hele 1. salen. Det tyder på, at de to hvide ledninger skal være i samme klemme i afbryderen. Den blå er så nok brugt som mellemledning og skal dermed i den anden klemme i afbryderen


fase
Skrevet af S. fabrin på 03 jan 2014 15:27

Allerførst så viser billedet en, for nu at være pæn, ulovlig gør det selv installation, idet installationsrør eller kabler ikke er ført ind i afbryderdåsen.


Pænt, ja.

Der må også være tale om en adskillelse og evt. samling af ledningerne fra rør/kabel bagved forfradåsen - ellers kan der ikke komme 2 hvide ind ad det ene hul og kun en enkelt ind ad det andet

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det med rør og lign har der ikke på noget tidpunkt været.
Ledningerne kommer "bare" igennem denne hersens gamle væg.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men ved der har boet en læge her før som efter sigende skulle havde været meget nærrig.
Så om han lige har fået lavet noget fusk for et lægebesøg uden for tidsrammen...ja det er ikke godt at vide.

Det kunne godt lyde rigtigt (Fabrin), med at de to hvide skal sidde sammen....der er et eller andet der ringer.

EISOE>> Jeg ved det ikke.... jeg har som sagt intet gjort andet end at tage den gamle afbryder af...
Og så ved jeg kun at ledningerne sidder i gamle jernrør ....


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Afmonter den der forfradåse og se hvad der er bagved , man kan gætte på at der er en ulovlig samling , en polsøger kan man ikke bruge til noget , det du måler på den blå kan være en induktiv spænding genereret af fasen........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Okey... Jeg takker, og ellers må jeg lige få en elektriker ud.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hey danie jeg bliver en smule nervøs hvis der ser sådanne ud bag en "afbryder" hvordan ser resten af installationen ud.

nå det er sagt
bar fordi en ledning er blå er det ikke sikkert at der er en nul.


hvis jeg stod i dit sted vil jeg ringe til din lokale elektriker.
og næstegang i det mindste tage en elektriker med på råd.

hvis du ikke har en ide om hvad du laver så lad være
Hej.

Hvis det er en gammel installation, er nullen nok sort. Derfor er det ikke unormalt at se en blå tændledning i ældre installationer.
Hvis der er jernrør har man nok bare skiftet stofledninger med tilsvarende farver.

Hilsen Jakob
Skrevet af Lauritsen06 på 03 jan 2014 17:16
Hej.

Hvis det er en gammel installation, er nullen nok sort. Derfor er det ikke unormalt at se en blå tændledning i ældre installationer.
Hvis der er jernrør har man nok bare skiftet stofledninger med tilsvarende farver.

Hilsen Jakob
Nu er stof ledninger sort og hvide. Den blå kan godt være tændledning, men du kan muligvis måle en restspænding.

Ang. de ledninger der stikker ud. Er der så en dåse på den anden side af væggen? Hvis ikke så er der med 90% sikkerhed en samling bag dåsen.

MVH Claus Hansen


wwww.elbogen.dk - Din El guide
En af de typiske man støder på af og til. Der har sikkert sidet et gammelt træ underlag på den originale væg, og da man har lavet en ny forsats væg, og så er ledningerne bare ført med ud. Men altså ikke lovligt. Inden den nye væg blev sat op, skulle man have savet stål røret over, lidt højere oppe, og sat et stykke flexrør på, og så ud i den nye væg, og trække nye ledninger i.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis