badeværelse på 1.sal

Jeg vil lave badeværelse på 1.sal.

Jeg har lavet et træskelet, isoleret og sat krydsfiner op,

men er nu i tvivl om jeg skal sætte 1 el. 2 lag vådrumsgipsplader op.

 

Kan jeg nøjes med at male eller skal jeg bruge fliser i den våde zone?

 

Og hvordan kan jeg være sikker på at jeg overholder den nyeste lovgivning? (er det BR10/13)?


Med venlig hilsen
René Jensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læs SBi-anvisning 200, som du kan låne på biblioteket eller købe her:
http://anvisninger.dk/Publikationer/Sider/Vaadrum.aspx
Efter min bedste overbevisning er 1 lag vådrumsgips nok, når vi overtager et projekt efter tømreren er der som regel et lag almindeligt gips og så et lag vådrumsgips og på loftet er der i øvrigt kun almindeligt gips, slet ikke vådrumsgips.

Og med hensyn til vådzonen så er maling i danmark ikke godkendt, der findes produkter som sagtens kan bruges, jeg har det selv da det var sådan i huset da jeg købte det og det har virket perfekt i snart 10 år, men de er ikke godkendte, så det vil jeg fraråde.

Med hensyn til lovgivningen er jeg helt på bar bund, så der må andre på banen

God arbejdslyst.
Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Der skal som minimum være to lag vådrumsgips, men hvorfor bruge det når man kan nøjes med ét enkelt lag 15mm fibergipsplade..som egner sig bedre i fugtige miljøer, samt er skruefast.

Elektronikteknikeren
Skrevet af Gregeren på 02 jan 2014 15:37
Der skal som minimum være to lag vådrumsgips, men hvorfor bruge det når man kan nøjes med ét enkelt lag 15mm fibergipsplade..som egner sig bedre i fugtige miljøer, samt er skruefast.

Jeg valgte 2 lag vådrumsgips, for på den måde at få mere stabile samlinger ved at sætte gipspladerne forskudt op.
Er det bare en overdreven foranstaltning?
Men ellers er jeg også meget forliebt i fibergips, som jeg har brugt på gulve, hvor der er lagt fliser over.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Vil det sige at et lag 15mm fibergipsplader i hele rummet betyder at hele rummet er vådrumsikret og jeg derpå kan smøre vådrumslim og fliser?

Og at skulle der opstå skade vil forsikringsselskabet forsikre det?

Med venlig nytårshilsen
René

Med venlig hilsen
René Jensen
Nej, der skal stadig bruges vådrumsmembran på pladerne.
Når der brugs ét lag fibergips skal der i øvrigt forskalles pr. 30 cm i vådrum.

Læs SBi-200. Der er det hele beskrevet - også selvom den efterhånden har nogle år på bagen.
Hvor stort bliver det kommende badeværelse?

Der er nogle regler at tage hensyn til med om det er hele rummet der skal membran på eller om man kan nøjes med den våde zone..

Mvh Mærsk

Ups kom til at kalde det vådrumslim i stedet for vådrumsmembran.

Øv- har kun forskallet med 45 cm.

Vil det sige at SBI-200 også overholder BR10/13?

Rummet er ca. 12 kvm dog med hældning af væg.

Med venlig hilsen
René Jensen
Men du har krydsfiner uden på forskallingen? Så vil jeg mene at det er forsvarligt med et lag fibergipsplade, spørgsmålet er om der står noget lovgivning omkring det, men i princippet har du jo en trævæg som du vil sætte fibergipspladen på, og så vil jeg mene den er i orden. Hvad siger i andre?

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også