Nyt tag med tagpap

Hejsa.

Jeg har et gammelt hus fra 1978 med betontagsten. Det fejler intet og er tæt, men er noget nedslidt i overfladen. Jeg overvejer, om jeg skal male det for at forlænge levetiden. Men jeg overvejer da også at lave et nyt tag, og jeg synes at tagpap er rigtigt flot - især lavet med de der lister. Og jeg mener, at tagpap er et solidt materiale nu om stunder?

Hvad siger eksperterne?

Hvis jeg vil lave nyt tag med tagpap, så har jeg en ide om, at jeg selv kan lave de indledende manøvrer og blot lade en professionel brænde tagpappet på og lave afslutning ned i tagrender og skotrender. Men jeg er i tvivl om, hvor langt jeg skal ned, før jeg begynder igen. Jeg skal naturligvis have tagstenene af. Men skal lægterne også af, eller er det "bare" tagkrydsfiner (el. hvad man nu bruger) direkte oven på lægterne? Eller skal jeg have lægterne af også og lægge pladen direkte på spærene?

Undertaget er noget slidt forneden mod tagrenderne, så jeg overvejer under alle omstændigheder at skiftet dette, såfremt der skal være undertag ved en løsning med tagpap?

Jeg har tidligere fået mange gode og brugbare råd herinde, så jeg vil på forhånd sige mange tak og ønske et godt og lykkebringende nytår.

mvh

Allan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et hus fra 1977 - også med betontagsten, der heller ikke fejler noget. De er af typen, der er ru i overfladen - nærmest som starndsand,der er støbt med ind i overfladen.

Jeg har ingen planer om at udskifte mit - jeg tror det holder 20 år endnu - så det vil jeg ikke bruge mine surt tjente skillinger og sparsomme fritid på. Og som du tænker på er listetagpap bestemt ikke den billigste løsning.

Jeg har fået det afrenset for algebelægninger et par gange - kostede omkring kr. 1.000,- pr. gang - og efter ca. 1 md. så taget ud som nyt. Affaldet ligger så i tagrenden og skal renses op.

Der er mange, der maler tag - og med rigtigt flotte resultater - jeg har selv fået mit eternittag på sommerhuset malet/renoveret - se evt. dette galleri:

Sommerhus shine up

Hvis det forlænger levetiden er det nok begrænset - men det er jo noget pænere i resten af levetiden - og koster en brøkdel af et nyt tag.





Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Som opfølgning kan jeg oplyse at jeg lige har bestilt rensning af mit tag her:

Algerens

kr. 725,- for taget - og jeg har monteret solceller på sydsiden - det koster ikke ekstra.

Vil lige tilføje at jeg ikke har interesse i det firma jeg linker til - det er bare en oplysning om hvad jeg skal betale for det hos dem.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de velmente råd. Jeg får taget algebehandlet hvert år og betaler kun kr 700 inkl. moms ved Malerfirmaet Hansen & Mortensen A/S, Ikast.

Men jeg vil sådan set gerne "ofre" pengene på taget, da jeg synes det ser skide godt ud og jeg egentlig har sparet pengene sammen tror jeg nok. Så jeg vil stadig gerne have lidt råd/arbejdsbeskrivelse.

Livet er også for kort til kun fornuft

Held og lykke med projektet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også