Volvo Penta 2003T. Ferskvandsudskiftning/kølevand

Der må sidde en 'studs'/møtrik eller lignende et eller andet sted hvor man kan tømme ferskvandskølingen. Der er ca. 5 liter. Hvor?

Sidste forår kom jeg til at tømme ved en fejl (ups!)  via en møtrik  lige bag generatoren.Jeg tror ikke på det er den rigtige. 

Jeg troede det var en møtrik til tærezink, - fandt ud af at 2003T ikke har tærezink nogetsteds, mon nogen kan bekræfte det også?. 

Ved ikke om det spiller en rolle, - der er varmtvandsudtag på min båd.



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Oem
Prøv at søge på motorens agterkant, altså den ende hvor gearet sidder, i styrbords side. Der plejer at sidde en lang 6 kantet skrue, der er delt i 2, hvis der gør, så skru den yderste løs, så kommer vandet. De Volvomotorer jeg har rodet med har haft dem placeret der.

Med hensyn til tærezink, så har jeg ikke stødt på noget på de Volvo´er jeg har haft med at gøre, men jeg har heller ikke ledt efter om der skulle være noget.

Godt nytår

Mvh Finn
Tak :-)

Jeg tror det må være nr 26 ('Ablasshahn') her: http://shop.bootsmotoren.de/Volvo-Penta-Dieselmotoren-Online-Ersatzteilkatalog-7726000-26-200.html

På det rør der forbinder kølevandet mellem oliekøler og varmeveksler. Det må jeg checke af i morgen :-)

Det passer i hvertfald med med styrbord side.
Hej Oem

Det er delvis korrekt, men med den viste hane, dræner du kun varmeveksleren. Der skulle meget gerne være en hane på selve blokken. Og den ser ganske rigtig ud som på tegningen.

Mvh Finn
Hej igen

Kiggede lige på tegningen en gang til. Den viste tegning er til at dræne saltvandssiden på køleren.

Mvh Finn
Du kan downloade manualen på VP´s hjemmeside. På side 17 ses motoren fra begge sider. Pos. 15 viser "drain plug" og er anbragt under startersolenoiden. Det må være den, du efterlyser.
Volvo Penta har ikke været kendt for at bruge tærezink på deres motorer, desværre!!

1691
Annonce
Jamen du har da ganske ret:
http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=172231&r=2006-01-25-08-47-27&t=PDF&a=7746291&p=T403&d=Owners%20Publication&s=2512225&lang=da-DK

Jeg har dog ikke været nede ved motoren endnu, men 'drain plug' kan vel ikke været andet.

(Indrømmet: Jeg har været igennem den manual flere gange uden at falde over det punkt på billedet. Nu fremgår det nok også at jeg ikke ligefrem er maskinmester eller aspirerer hertil :-) Og så er det altså også et dårligt billede...:-) )
Alt er som det skal være (næsten da), studsen sidder (lidt svært tilgængelig måske) hvor den skal, - nummer 15 på side 17 :-)

Næste problem er at der må sidde lidt snavs, for selv om jeg skruer studsen helt af (slangestuds endda, det måtte egentlig være nok at skrue en kvart omgang, for den ser ud til at der er nogle gennemløbsåbninger/huller i den), så løber vandet ikke ud. Det må jeg se på næste gang, man må vel kunne prikke det ud med en spids genstand el.lignende.

Vi er på helt nybegynderplan her, det forstås vel...:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis