NAS harddisk, men hvilken?

Hej med jer.

Så må det vist være på tide at få etableret en NAS hardisk.
Men hvilken skal man vælge??

Jeg er ikke den store IT nørd.... Så det skal være nemt og funktionelt, "Plug & Play" lyder som det rette valg...

Er der nogle af jer der kan anbefale gode funktionelle løsninger og rigtig gerne noget der ikke koster helt vildt meget.....

På forhånd TAK

MVH Njord

MVH Njord
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Står overfor samme operation så jeg " lytter" lige med :-)
Har kigget på flere forskellige - men det kunne jo være en IT-nørd har forslaget til det helt rigtige
Prisen ligger vel på kr. 1.500,- til kr. 2.000,- for et lille 2 TB hjemmeanlæg

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg ville helt klart vælge en NAS fra Synology. Når pengene er til det, køber jeg selv sådan en. Deres software er meget nemt at gå til. Du kan endda prøve en live demo her : http://www.synology.com/da-dk/products/dsm_livedemo

Prøv at klik ind på deres side og kig, de har til alle behov, lige fra 1 disk løsningen, til 6-8stks.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Hej "Silver"

Jeg har kigget på deres hjemmeside og er egentligt ikke blevet klogere....
Prøvede så at finde dem på pricerunner og her dukkede nogle enheder op. Og hvis jeg ikke tager fejl, så ligger deres priser FRA ca 1400 for et kabinet, hvor man så skal montere en eller flere diske....
I min verden bliver det hurtigt lidt dyrt...
Mener at have set lidt annoncer for NAS diske (jeg har opfattet som køreklare) fra omkring 1000,-
Er det helt urealistisk at holde sig under/omkring1500,- (altså under 2000,-) for en køreklar løsning med noget grej der er til nemt at montere (230V plus et kabel til routeren) ??

MVH Njord :-)

MVH Njord
Et bud : http://www.pricerunner.dk/pl/744-2752979/NAS-Server/QNAP-TS-119P-II-Sammenlign-Priser?q=qnap+119&ref=redirect&search=qnap+119&sort=4 men der skal så også en disk oveni prisen, så du kommer på de ca. 2.000.

Qnap og Synology er nok noget af det bedste på markedet.

Skal det være meget billigt så er der f.eks. http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/harddisk-usb-stick/WDMYBNAS2TB/wd-my-book-live-netvarksharddisk-2-tb-nas

Men det kommer også lidt an på, hvad du vil brugere den til - hvor avanceret brug du får. Skal du f.eks. kunne streame film, billeder mv. fra den til TV, PC, Tablet eller lignende. Skal der køre webserver på den, antivirus, aut. replikering/backup af f.eks. PC osv. Jo mere du kan sige Ja til, jo mere skal du over i Synology eller Qnap fremfor en "færdig" boks.
I skal finde ud af hvad i skal bruge det til. Er det blot for at have filer på netværket, er det nok med en NAS med en disk. Skal det være sikret mod nedbrud af harddisken, skal i have en med mindst to diske i.
Skal der være diverse services i, såsom Apple timemachine, DNLA, torrent server osv skal man også være opmærksom på dette.
Kig på edbpriser.dk søg på NAS
Af mærker ville jeg vælge Synologi, D-link, Western Digital eller Qnap.
Så skriv lidt mere om hvad i skal bruge det til, så er det lidt nemmere.
Annonce
Hej Igen :-)

Det er mest af alt for at have en backup af diverse PC'ere i huset, streamer ikke og har ingen æbleprodukter....
Så det er helt simpelt brug, men skal også være temmelig let at installere.. ellers får jeg det ikke sat ordentligt op og dermed ikke nogen ordentlig brug af disken :-)

Så Elgigantens 699,- løsning tiltaler mig da en hel del.. og hvis den er til at installere og få til at rulle på en nem måde..

MVH Njord:-)

MVH Njord
Hold da op !
Den 2TB WD fra El-giganten er godt nok billig - sådan en fætter kunne jeg godt finde på at købe og " lege " med

Man kan vel lave en spejling af disken på en disk,der sidder i den stationære PC som backup - eller ?
For der desværre ikke plads til en ekstra disk.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Vær opmærksom på, at den billige fra Elgiganten ikke har USB tilslutning. De har en anden model til 799 med USB 3.0 tilslutning. På den vil man kunne sikkerhedskopiere NAS'ens indhold til en ekstern USB harddisk. Men modellen til 799 har så ikke DNLA, TimeMachine support mv. - så vidt jeg kan se af deres oplysninger.

EISOE du vil altid kunne lave en kopi af NAS'ens indhold over på f.eks. en PC (eller en USB-disk tilsluttet en PC), men det kan tage lang tid over netværket.
Vær opmærksom på, at den billige fra Elgiganten ikke har USB tilslutning. De har en anden model til 799 med USB 3.0 tilslutning. På den vil man kunne sikkerhedskopiere NAS'ens indhold til en ekstern USB harddisk. Men modellen til 799 har så ikke DNLA, TimeMachine support mv. - så vidt jeg kan se af deres oplysninger.

EISOE du vil altid kunne lave en kopi af NAS'ens indhold over på f.eks. en PC (eller en USB-disk tilsluttet en PC), men det kan tage lang tid over netværket.
Raid spejling (2 diske) i en NAS er selvfølgelig dejligt men til privatbrug er det "overkill" i mine øjne. Man kan fint leve med at tage backup en gang i mellem "manuelt" ved at kopiere indholdet over på en ekstern disk eller en pc.

Jeg har selv en ældre Qnap TS-119P som jeg sikkerhedskopiere ved at sætte en ekstern disk til en gang imellem. Softwaren på NAS sørger så selv for at kopiere nye og ændrede filer over på den eksterne disk.

RAID spejlingen beskytter heller ikke mod tyveri, eller brand - begge diske vil "gå til". Ved at gøre det til en ekstern disk kan den fjernes fra hustanden, så man også få sine data (typisk familiefotos) ud af huset.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis