Villa ventilation - væg gennemføringer

Efter flere års tilløb, har jeg nu besluttet at installere et bolig ventilations anlæg.
I den forbindelse skal der blæses i eks. soverum, og luften føres videre til udsugningsrum. Mellem flere rum har jeg gipsvægge, med 75 mm uld i - jeg tænkte om man blot kunne lave en gennemføring i væggen på mindre synlige steder.

-findes der noget færdigt produkt til dette, evt. med lyddæmper. ?

-kan man blot skære to huller over for hinanden på hver sin side af væggen, dække dem med riste, og lade luften løbe gennem den eksisterende 75 mm lyddæmpnings isolering i væggen ?

pft

Kun perfekt er "godt nok"

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dig rigtigt, men...

Du vil blæse luften ind i værelser og stue, og så lave huller i væggen til at luften kan fordele sig? Forstår jeg det rigtigt?

Det er der ingen grund til, og det vil være en meget dårlig løsning.

De luftmængder der er tale om er relativt små, så luften kan fint slippe under en dør, hvor der er ikke har trin, men et gab på 1,5 cm.
Du skal få lavet en plan over, hvor meget luft der skal blæses ind i de forskellige rum. I mit eget hus er det lagt ud med ca 2 kubik pr kvm pr time i soverummene. Det vil sige at der f.eks kommer 34 kubik/time ind i soveværelset som er på 17 kvm. Den resterende luftmængde fordeles ligeligt i stuen og i køkken/alrum.
Udsugningen skal fordeles med 54 kubik i badeværelserne, 72 i køkken og 36 kubik i bryggerset. Det giver 216 kubik pr time i et hus med 2 badeværelser, et køkken og et bryggers.
Dette er standardventilation ifg BR, som man vil vælge at lave på trin 2 på ventilationsanlægget. Trin 1 noget lavere (ca 60% af trin 2) som en art grundventilatiol, og trin 3 som forceret (150% af trin 2).

Jeg har skrevet en del indlæg om mine erfaringer. Du kan finde dem ved at søge på Genvex Chr.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er korrekt forstået - det er for at slippe luften igennem fra et indblæsningsrum til et udsugningsrum.
Har set et relativt nyt hus eftermonteret med ventilationsanlæg, og her var der IKKE foretaget noget mellem rummere, med overtryk i nogle rum til følge. Det dur ikke, og derfor vil jeg noget andet.
Dårlig løsning eller ej gennem væggen - fjerner jeg mine dørtrin skal jeg have nye dørkarme og nye gulve i hele huset - god løsning kunne være en forbindelse på loftet der forbinder et indblæsningsrum med et udsugnignsrum via en lyddæmper. Mange ventiler synligt i loftet er ikke estetisk.


Kun perfekt er "godt nok"

Den normale måde er altså at lave udsugning i køkken bad og bryggers, jeg har så også en over min brændeovn. Og så ellers indblæsning i alle andre rum. Hvis du laver hul ivæggen vil du kunne høre hvad der bliver snakket om i rummet ved siden af.
Du slipper altså ikke for at have luft under dine døre. Men ligefrem overtryk mellem to rum lyder utroligt og kan måske skyldes at anlægget ikke er justeret korrekt ind, og dette er ikke lds arbejde.
og husk for øvrigt at montere lyddæmpere ved alle ind og udsugning så slipper du for støj.
Jeg regner også med at følge normalen - mener du så i ramme alvor at jeg skal fjerne mine dørbunder, og skifte alle mine trægulve så de kan nå sammen under dørene ?
Jeg tror jeg kan konkludere at jeg så hellere vil lave gennemgangsrør på loftet fra indblæsningsrum til udsugningsrum, så er der også mulighed for lyddæmpning.

Kun perfekt er "godt nok"

Du skal bare være opmærksom på at "døde" rør uden tilstrækkelig flow vil give kondens i disse rør. Her taler jeg af erfaring da jeg havde et rør som ikke var tilsluttet der var ret meget fugt, med tiden vil nok give nogen problemer med indeklimaet.
Annonce
Hej CRU
Hvis du fører et rør på loftet hvorigennem der føres varm luft vil du få et problem med kondendensvand hvis du ikke isolerer rørene meget !!!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej CRU

Har du overvejet, blot at skære ca. 15 mm af dørene, for neden, i steden for at lave huller i væggene?

Normalt er det en let sag at skære af dørene.
1. Skær for, ca 1 mm dybt, med en Stanley-kniv.
2. Sæt styrelister, for saven, på begge sider af døren, fastholdt med skruetvinger.
3. Skær tæt op ad styrelisterne med en fintakket sav.
4. Puds efter med et fint sandpapir.
Det bør ikke tage mere end 10-15 minutter pr dør.

mvh
gsh

Skrevet af GSH på 29 dec 2013 16:24
Hej CRU

Har du overvejet, blot at skære ca. 15 mm af dørene, for neden, i steden for at lave huller i væggene?

Normalt er det en let sag at skære af dørene.
1. Skær for, ca 1 mm dybt, med en Stanley-kniv.
2. Sæt styrelister, for saven, på begge sider af døren, fastholdt med skruetvinger.
3. Skær tæt op ad styrelisterne med en fintakket sav.
4. Puds efter med et fint sandpapir.
Det bør ikke tage mere end 10-15 minutter pr dør.

mvh
gsh

Det vil da se åndsvagt ud, en dør med dørtrin hvor der er luft under??

hvor meget overtryk kan sådan noget lave, altså noget at luften slipper jo igennem langs dørkarmen, resten må så bare blive "ude" af rummet, ment på den måde at anlægget ikke kan blæse det ind i rummet.

Alternativt kunne man bare lave indblæsning og udsugning i alle rum, og bare sørge for at udsugningen i badeværelse/køkken/bryggers prioriteres når der er for meget vanddamp.

Hvorfor ikke bare fjerne bundstykkerne i dørerne og montere en pæn træ eller aluliste? Mange nye huse er lavet sådan i dag og det ser ikke dumt ud!

Princip: http://www.gigtforeningen.dk/files/etgodtlivmedgigt/bolig/doertrin.jpg

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk


Til Pizzabager

Det vil da se åndsvagt ud, en dør med dørtrin hvor der er luft under??

I så fald må udseende være pga. øjnene der ser det!!
Om der er 3-5 mm luft under døren eller ca. 15 mm kan gå ud på et.

Det er i øvrigt en af de meste normale måde at lave luft under dørene, Hr. Pizzabager

Hr. Pizzabager med flere, Prøv i øvrigt at læse hvad CRU skriver.

gsh
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis