bedste varmekilde til mit hus

Hej alle jeg sidder i et hus fra 1865 og jeg fryser der er ikke radiator eller gulvvarme. jeg har 2 skorstene og den ene er der en brændeoven tilsluttet men jeg har dårlig ryg så alt det arb. med at få gang i den og holde gang i den kan jeg ikke klare. så jeg søger den bedste løsning for mig nu bruger jeg el og gasovn. men søger noget som er billigt og ikke så krævende og som giver super god varme i mit 200 kvadratmeter store hus med første sal. der er ikke centralvarme eller naturgas i vejen da det er på landet.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er billigt ?
Du kunne få installeret et par pille brænde ovne der skal du godt nok tømme for aske og rense brænderen en gang om ugen så vidt jeg ved. De giver en ret god varme til billige penge i forhold til el og gas.
Og ellers må du have et par varme pumper de kører på el, men regne stykket skulle være at hvergang du bruger for 2,00 kr. strøm til dem får du for 5,00 kr. varme ud af dem. Endelig var det nok også en god ide at få isoleret huset grundigt.
jeg bruger ca for 1500kr i strøm om mdr. og jeg er igang med at få isoleret huset. på ydervægene indefor da der ikke er noget hulrum i dem og på loftet og mellemgulvet mellem loftet og gulvet på 1 sal.
Ja en luft til luft varmepumpe, ville nok være en god løsning, og opvarmer man med el, mener jeg der er rabat på el-prisen.
Ja jeg får rabat på el-prisen de 1500kr er med rabat. det med luft til luft varmepumpe er måske en god ide men tror at jeg skal bruge nogle stykker en ude i gangen som blæser ind i stuen og en fra stuen som blæser modsat, en i køkkenet, en i badeværelset, 2 oppe på loftet til min gillesal. 6 stk tror jeg eller er det helt galt ??
Ja det er helt galt med dit regnestykke, to må være nok til 200 m2. En varmepumpe blæser ikke varmen rundt i huset, den virker i princippet som en kakkelovn midt i huset der lader varmen sive fra rum til rum. Vil du have en varmekilde i flere rum, er det en anden form for varme pumpe du skal have. Det er fra luft til vand hvor der opvarmes vand til radiatorer der er monteret i hvert rum.
Men jeg vil så også sige at hvis du kun bruger for 1500,00 kr. el om måneden er det en billig opvarmning du har, dog ikke hvis du også skal fyre i brændeovn og gas kaminer samtidig.
Annonce
det er med brændeovn og gasovn. og jeg bruger ikke førstesalen da der ikke er isoleret i nu så der er ikke varme på. hvis jeg kun skal bruge 2 luft til luft varmepumper hvor vil du så sætte dem.
Dit hus er allerede godkendt som elopvarmet i BBR, ellers kan du ikke få rabatten.
Det er vigtigt at notere sig, at man ikke kvalificeres til rabatten alene fordi man sætter en luft/luft varmepumpe op i sit hus. Den primære varmekilde skal være el (enten elradiatorer eller vandbåren varmepumpe). Dette blot for afklaring af en ofte set misforståelse.

Det vil sandsynligvis være en god ide at få en eller to luft/luft varmepumper.
Placeringen af dem er svær at råde om uden at have set dit hus eller et grundplan over det. Det gælder om at få den placeret, så den varmer flest mulige kvadratmeter op. Det kan f.eks være i stuen, som er stor, og hvorfra varmen kan fordele sig til andre rum.
Om du skal have en på 1.sal afhænger af indretningen. Hvis det er en stor gildesal kan der være fornuft i at sætte en deroppe, men det er svært at bedømme uden at have set det.
Du vil under alle omstændigheder ende med at skulle bibeholde el-radiatorerne i værelserne, så de kan tage over, når varmepumpen enten ikke kan levere varme til rummene, eller når der er så stort varmebehov, at varmepumpen ikke kan følge med. Man kan sige at varmepumpen står for grundlasten og el-radiatorerne komfort og temperaturstabilitet.

Du skal have plads udendørs til udedelen. Den må ikke stå i en garage eller lignende, da den skal have enorme mængder, 3-8000 kubikmeter i timen.

Lad være med at falde for de billige supermarkedsvarmepumper eller de billige "kina-modeller". De er billige i indkøb, og ret meget mere godt er der ikke at sige om dem. Din (e) varmepumpe(r) kommer til at køre så mange timer som primær varmekilde, at det bliver dyrt at spare.
Du skal gå efter
- et anerkendt fabrikat.
- høj COP (virkningsgrad. Varmeydelse i forhold til elforbrug).
- i stand til at yde noget varme også ved lave udendørstemperaturer.
- støjsvag, både inde, af hensyn til dig selv, og ude, hvis der er naboer der kan generes af støjen eller huset ikke er lydtæt.
- velfungerende afrimning, så din udedel ikke gror til i is og dermed ødelægger driften.
Min egen varmepumpemand snakker varmt for Panasonic og Bosch, men der er også andre der laver gode ting.

På http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar-2013-2009/?tab=2
kan du se en svensk test af forskellige luft/luft pumper og på
http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/test-disse-luft-til-luft-varmepumper-er-bedst/
har Bolius en fin lille artikel om om luft/luft pumper. Det første link er det der henvises til nederst i Bolius.

Du skal lægge mærke til, at både effekten og virkningsgraden falder sammen med faldende udetemperatur, så det er vigtigt at vælge en med fornuftig høj ydelse, så der stadig er noget varmeydelse fra den, når det bliver koldt og der er større behov. For de gode varmepumper er der stadig en virkningsgrad på ca 2,2 ved -15ºC udendørs.

Du kan evt få en professionel kølemontør til at rådgive dig mht placeringer og behov. Du skal under alle omstændigheder have sådan en fætter ud og montere og opstarte dyret.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

0k så 1 varmepumpe chek. Men jeg kunne godt tænke mig en varmekilde til min anden skorsten som står i køkkenet og skal varme køkken og badeværelse op. hvad vil i forslå da det skal være så lidt arb. som muligt pga. min ryg.
hvad med en pilleovn

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af Håndværkeren på 28 dec 2013 20:58
Ja det er helt galt med dit regnestykke, to må være nok til 200 m2. En varmepumpe blæser ikke varmen rundt i huset, den virker i princippet som en kakkelovn midt i huset der lader varmen sive fra rum til rum. Vil du have en varmekilde i flere rum, er det en anden form for varme pumpe du skal have. Det er fra luft til vand hvor der opvarmes vand til radiatorer der er monteret i hvert rum.
Men jeg vil så også sige at hvis du kun bruger for 1500,00 kr. el om måneden er det en billig opvarmning du har, dog ikke hvis du også skal fyre i brændeovn og gas kaminer samtidig.

Gu´ sikken noget ævl , en luft/luftvarmepumpe blæser varmen ud i hele huset ,og kan sagtens varme tilstødende værelser op bare dørerne står åbne......en kakkelovn afgiver strålevarme og konvektionsvarme og kan ikke fordele varmen ligeså godt og hurtigt som en L/L varmepumpe..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis