bedste varmekilde til mit hus

Hej alle jeg sidder i et hus fra 1865 og jeg fryser der er ikke radiator eller gulvvarme. jeg har 2 skorstene og den ene er der en brændeoven tilsluttet men jeg har dårlig ryg så alt det arb. med at få gang i den og holde gang i den kan jeg ikke klare. så jeg søger den bedste løsning for mig nu bruger jeg el og gasovn. men søger noget som er billigt og ikke så krævende og som giver super god varme i mit 200 kvadratmeter store hus med første sal. der er ikke centralvarme eller naturgas i vejen da det er på landet.

Hej alle jeg sidder i et hus fra 1865 og jeg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvem vrøvler Svend Høst !
Jeg bor i et hus på 100 m2 og opvarmer huset med en brændeovn, om morgenen er her omkring 18 + grader, efter blot en time er her 21 + grader i det meste af huset. Jeg har ovnen stående midt i huset !
Skrevet af Håndværkeren på 01 jan 2014 15:37
Hvem vrøvler Svend Høst !
Jeg bor i et hus på 100 m2 og opvarmer huset med en brændeovn, om morgenen er her omkring 18 + grader, efter blot en time er her 21 + grader i det meste af huset. Jeg har ovnen stående midt i huset !

Ævlet  bestod vist i at du påstår at en varmepumpe fungerer som en kakkelovn - hvilket er direkte forkert da varmepumpen ganske rigtig blæser den varme luft ind.
At den så også opvarmer de tilstødende rum er delvist rigtigt - min i sommerhuset gør det rigtigt godt - men har svært ved at nå ud i hjørnerne af huset når det er koldt udenfor selvom den er dimensioneret til 170 m2 og huset er knap 120 - har nok noget med isoleringsstand at gøre - huset er fra 1973.
Jeg har stadigt mine el-radiatorer af samme grund - dem i stuen bruger jeg dog aldrig - det klarer varmepumpen udelukkende.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg syntes nogen gange at det er noget underligt noget med de varme pumper, for en 10 år siden var jeg inviteret til at holde nytår hos nogle bekendte på midt fyen, de boede i et ny bygget hus med høj isolering og noget sær egnet, kun små vinduer i hele huset. Huset var på omkring 200 m2 incl. førstesalen. De havde en lille inderdel af en varme pumpe stående ca. midt i huset og altså ude i entreen, den fordelte så varmen i huset, der kom ingen støj fra den kun en svag blæselyd, der var til gengæld ingen steder i huset hvor temperaturen var over 18 + grader, det var så deres valg. Det var hård frost og tykt lag sne udendørs.

Jeg har så en gammel ven som bor i Vejle og han fik en af de første varme pumper installeret for en 25 år siden, det er en luft til vand model og selve ude delen er en enorm klods på 150 x 150 x 200 cm. der står under et halvtag, han havde altid mindst 21 + grader i huset vinter dage og hans hus ligger ellers temmelig frit på en skrænt ud mod fjorden. Og er ikke super isoleret og havde på det tids punkt stadig gamle vinduer med enkelt glas.
Der fiser nok noget varme ud af dem her selvom de er nye og superlavenergi



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

"Håndværker"  Alså .....prøv at læse hvad du selv skriver , du sammenligner en kakkelovn med en L/L varmepumpe , de kan ikke være mere forskellige , en kakkelovn giver varme hovedsagelig som strålevarme , som ikke kan opvarme luften direkte , men opvarmer faste genstande som loft ,vægge , møbler osv som derefter opvarmer luften , en L/L varmepumpe blæser masser af varm luft ud og dermed opvarmer huset/boligen Jeg har selv både brændeovn og L/Lvarmepumper og det virker fint.....problemet er at du mod bedre vidende gør dig klog på noget som du ikke har forstand på. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jamen det er der jo intet nyt i ! Kan jo engang ikke skrive om andet end det jeg tror jeg ved noget om, at så andre ved mere om tingene gør jo ikke sagen dårligere. Nogen gange skriver jeg for ligesom at få gang i sagerne, at jeg så bliver udråbt til klovn i manegen, tager jeg ikke så tungt, så længe det ikke er direkte personligt der skrives.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis