Knive til hc 260 elektra beckum

Hej, jeg har brug for lidt hjælp med nye blade til min combi høvl, den er begyndt at høvle lidt grimt, og et par nye knive blev købt hjem fra Dorch & Danola - Knive til HC 260

Knivene synes dog ikke at passe til maskinen, de gamle knive har en lille slids der kan justere knivene op og ned, og de nye mangler, men tilgengæld er der to skarpe sider (vendbare), det gør dog de nye knive for høje syntes jeg.

Måske jeg bare ikke forstår det ?

Er her nogen der har erfaringer med at installere nye knive i sådan en høvl, og evt. et link til en onlineshop hvor de kan købes

Med venlig hilsen
Lars Hansen

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at kontakte Dorch & Danola igen, send et billede af de gamle knive, mon så ikke de kan skaffe de rigtige, de pleje at være ret skarpe til at hjælpe folk.

Du kunne jo også få dine gamle knive sleben op, hos et værktøjssliberi.

Jeg har en tussegammel magen til din. På den er der de vendbare knive du har fået. Men det kan der naturligvis være lavet om inden for de sidste 35 år. Eller måske er der forskel på netop dette punkt alt efter hvis navn der er klistret på ??  

Tænk, den høvl kostede næsten det dobbelte af hvad man skal betale for en i dag.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for jeres input.
Jeg har 'forsket' lidt i modellerne fra Metabo, deres model, samme type bare et nummer nyere, har fået en ny knivholder til de billige knive, jeg overvejer at høre med D&D om det er noget de har erfaringer med.

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Electra Becum combihøvlen kunne man for mange år siden købe i 2 forskellige udgaver. På den ene var kutterhovedet indrettet til de vendbare "engangs" knive, med en tykkelse på 1. mm og den anden udgave var til de mere traditionelle og ca 3. mm tykke knive som man sendte til slibning når de trængte. Der er forskel på hvordan man indstiller knivene på de to modeller. Hvis du er usikker på indstillingen må du lige skrive igen, så finder vi ud af det.
Det er Metabo der har overtaget Electra Becum, og de leverer engangs vendbare knive på målet 18,6X1X260 med styrehuller. Jeg tror at jeg gav omkring 370 kr for et sæt bestilt gennem Stark. Kan du finde dem på nettet er de sikkert billigere. Forresten købte jeg min maskine for omkring 20 år siden, som en rigtig billigmodel, den skulle bare lige kunne klare en enkelt ombygning. Siden har jeg brugt den rigtig meget og den kører bare stadigvæk, og så skifter man den jo ikke bare ud.

 

Hej Bjørn44

Jeg har bestilt et par ikke vendbare knive med en lille slids i begge ender, som dem jeg har i høvlen, og venter på de kommer frem til Bornholm :-)

Det kan godt være at jeg kommer tilbage for et godt råd til montering af knivene.
Jeg forsøger mig lige med en video på Youtube, her lægger en fyr en stykke ret træ med en afstandsstreger på 0,5 cm. som knivene skal ramme, håber det vil lykkedes efter denne løsning :-)

Så indtil videre, mange tak for tilbudet

Hilsen Lars

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

Den metode du omtaler er faktisk ret god, (lavteknologisk og gratis) du skal bare lave to meget tynde streger, jo tynder jo bedre og lade kniven løfte den frem til næste streg, medens du drejer kutteren, gentag dette 3 gange afhængig af hvor stor/bred din høvl er, ligelig fordelt på bredden af din afretter.

Du skal naturligvis være meget nøje når du laver dette, sæt dig evt. på en stol så du har en behagelig arbejdsstilling.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis