Strøm når startmotor kører

Hej LDS'ere,

Jeg vil gerne finde en 12 volt plus ledning i min bil, der giver strøm hele tiden undtagen, når nøglen er i position 0. - altså når nøglen er i position 1 (radio, ventialtion tænder), når den er i position 2 (tændingsposition hvor bilen er tænd hvis motor er i gang samt nærlys kommer på og i position 3, (hvor startmotoeren får strøm).
Kan det lade sig gøre at finde sådan en?
Bilen er en Peugeot 306 fra 1999.

Pft. Mass
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sværeste er at finde en ledning, der giver plus, når startmotoren kører. Her afbrydes de fleste strømtrækkende ting fra bilen. Som bonus skal det siges, at jeg har forsøgt at kigge rundt og inden i bilen for at se, om jeg kunne finde et sted der er lys eller strøm, når startmotoren kører. Men det er ikke lykkedes mig at finde et sted..
Kender ikke ret meget til din dyt, men prøv at kigge på den der føder radioen, den plejer at afbryde i stilling 0 og give spænding i de andre stillinger.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen,

Det var et godt bud Leif, du har ret, til radioen vil der selvfølgelig altid være strøm til. Det havde jeg ikke tænkt på.
Jeg har i midlertid fundet løsningen at trække strøm fra startmotoren i det øjeblik alt anden strøm i bliver afbrudt. Det har jeg gjort ved at sætte en diode, der sørger for at strømmen kun kan løbe i en retning, imellem forbindelsen (altså på ledningen fra startmotor til det jeg skal bruge plus til).
En lidt mere omstændig løsning end at tage plus fra bilradioen men til gengæld kan jeg holde mig i motorrummet uden at skulle trække kabler fra kabinen.

Tak for svar,
Hilsen Mass
Det bliver nok svært at finde.
Det er ikke fordi at radioen bliver slukket når startmotoren kører, men startmotoren trækker så meget strøm, at spændingen på batteriet falder.

Nu kommer det jo selvfølgelig an på hvad det er, du vil have sluttet til, men måske du kan bruge noget med en diode og en stor kondensator eller en accu, så du får en backup mens startmotoren kører.

Edit:
Du kom selv først;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Inde ved sikringsboksen kan du nok finde en. Har du en prøvelampe? Så er det ret nemt at finde en plus der igså er plus under start. I forbindelse med mit arbejde monterer jeg mange gps trackere og de skal have strøm som du skriver om, og jeg ved din model også har det på en af ledningerne.


 

Annonce
Hej

Du skal lige fortælle mig om du søger en ledning der kommer strøm på, og som bliver ved med at være der, lige så snart nøglen drejes til første hak eller om du søger en ledning der kommer strøm på når der er tænding på bilen !

Måske ville det hjælpe hvis du fortalte hvad du skal styre med den !!

Som der tales om et andet sted i tråden er der en der monterer GPS trackere og skriver at han bruger den ledning - men normalt skal sådan en tracker kun have fast plus samt tændingsplus og så stel - ikke noget der har forbindelse til starteren !!!

Hvis du har brug for at få en plus kun når starteren er aktiveret kan du benytte den "tynde" af ledningerne på starteren ( klemme 50 ) men der er kun plus når starteren er aktiveret

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Polobjørn der er selvfølgelig tale om en klemme 30, 31 og 15 som ikke bliver afbrudt i startøjeblikket i mit tilfælde og går ud fra trådstarter skal bruge nogenlunde det samme. Jeg ville heller ikke tage fra starteren.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis