Indkørsel

Min indkørsel til min bil er efterhånden blevet det rene jord/mudder, da de sidste perlesten efterhånden er kørt ned i jorden. Da jeg ikke orker fliser, bliver det sten igen.

Kan se de fås i 8-16 mm og 16-32 mm. Er mest til de store men er de velegnet til bil ?

Kunne man evt. lægge andet på ?

Arealet er cirka 6x8 meter. Hvor tykt bør laget være ?

Skal/bør der lægges noget under stenene, eller er det bare ud på den rene jord ?

Mvh. Frank
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal det være helt korrekt, skal du have sand og stabil grus under, samt fald så vandet kan løbe væk

Det fik jeg gravet ud til, min indkørsel, de gravede 50 cm af, fylde op med sand og stabilgrus, det hele blev vibreret af flere omgange.

Jeg har skærver uden fiberdug, det fungere fint, den er ikke sunken.

Skærverne ligger noget mere stabilt, end perlegrus.

16-32 mm vil nok være lidt voldsomt, men bilen vil være ligeglad, og bliver de trykket ned i et blødt underlag, kommer de jo til at ligge fast.

Et lag på 5-7 cm vil jeg mene er passende....

Jeg havde det samme problem med den nederste del af min indkørsel ( 150 m. lang ) Så jeg fik skrællet et lag på 15 cm. af og fik lagt et 10 cm. tykt knust beton i bunden der blev tromlet på plads, derpå er der lagt et 10 cm. tykt perlegrus lag, som dog efter hånden er kørt fast. Det vil ske hvergang hvis man ikke mindst en gang om ugen river op i grus laget. Jeg har prøvet med større str. i den diameter du beskriver, det syntes jeg er noget skidt og måtte have det fjerne igen, måske fordi jeg ikke har bil men motorcykler.
Gruset må ikke være mindre end 8-16, 4-8 sætter sig i dækkene og bliver trukket med ud på vejen.
Skrevet af je__ns på 28 dec 2013 11:34

Skal det være helt korrekt, skal du have sand og stabil grus under, samt fald så vandet kan løbe væk

Det fik jeg gravet ud til, min indkørsel, de gravede 50 cm af, fylde op med sand og stabilgrus, det hele blev vibreret af flere omgange.

Jeg har skærver uden fiberdug, det fungere fint, den er ikke sunken.

Skærverne ligger noget mere stabilt, end perlegrus.

16-32 mm vil nok være lidt voldsomt, men bilen vil være ligeglad, og bliver de trykket ned i et blødt underlag, kommer de jo til at ligge fast.

Et lag på 5-7 cm vil jeg mene er passende....



Er de skærver ikke hårde ved dækkene ?

Jeg har fald i min indkørsel væk fra huset og har aldrig haft problemer med vand.
Det som ligger der nu er i sin tid blot smidt oven på jorden. Jeg er fristet af at gøre det samme igen med 16-32 mm sten. Dem som ligger der nu vil jeg tro er mindre end 8-16 mm og har tit haft sten i dækkene. Det har som sådan fungeret fint igennem årene men er selvfølgelig sunket i jorden med tiden.

Nej skærver er ikke hårde ved dækkene, heller ikke cykeldæk.

Skærverne pakker sig sammen, da der har flader, og ikke runde som nødder.

Du skal bare ikke bruge de små, for de sætter sig i bildækkenes mønster, jeg mener det er 8-16mm jeg har.

På arbejde havde vi en grus vej, som var ret blød i, vi fik den rettet at så der var fald til den ene side, så vandet kunne løbe af. Så fik vi kørt 16-32 mm ærtesten på, ca. 5-7 cm, når de så var kørt fast en ny omgang, den fik tre lag, nu er den helt fast og hård.

Den bliver nu rettet af med vejhøvl, en gang imellem, men ikke tilført nye sten

Men nu køre der også en del lastbiler, så jeg ved ikke om det vil være det samme i en indkørsel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis