Kabelclips på blød ledning

Hej

Jeg har lidt tilfældigt læst på på et andet forum at det ikke er tilladt/lovligt at bruge alm. små 5-7mm kabelclips til at holde blød lampe-ledninger på plads - fx ved tilførsel af strøm mellem lampeudtag og selve lampen i en blød lampeledning.

Er det virkelig sandt at et lille clips der bare lige holder ledningen på plads ved loftet så den ikke hænger i en lille bue ændrer ændrer situationen til at være "fast installation"?

På SIK.dk må man sige at de er de temmelig generelle i deres rådgivning, og skriver blot at fast installation typisk er det man ikke tager med sig når man flytter, men måske er der nogen her der har konkrete erfaringer mht. kabelclips?

Jeg synes jeg ser bløde ledninger fastgjort med clips alle vegne, men det gør det naturligvis ikke mere eller mindre lovligt.

Jeg håber nogen kender svaret Jeg synes det er ret interessant at få afklaret.

Tak, og godt nytår!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det skulle være ulovligt, så har jeg lavet mange ulovlige installationer i tidens løb, så jeg tror det må være en fejlfortolkning af reglerne

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Rolias på 27 dec 2013 07:36

hvis det skulle være ulovligt, så har jeg lavet mange ulovlige installationer i tidens løb, så jeg tror det må være en fejlfortolkning af reglerne

Det er du så ikke ene om. Men søm og hager er ikke så godt. Ledninger fastgjort med clips er ikke nødvendigvis fast installation, selvom man også bruger clips til fast installation dog i et lidt større format.

fase
Hvis det skulle være tilfældet, så er ALT fast installation !

Der må vel stadig skelnes imellem en blød(til ledning) og en stiv ledning... er det forbudt at lægge en blød ledning i en kanal ? Og hvad med de små lednings "kanaler" hvor man trykker ledningen fast ? 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det var meget lettere dengang 2 x 0,75 var 8-talsformede, bare et lille søm midt mellem lederne ;-)
Jeg har desværre set det flere gange.

Godt nytår til jer alle, og tak for gode råd.
Skrevet af akselj på 27 dec 2013 16:37
Det var meget lettere dengang 2 x 0,75 var 8-talsformede, bare et lille søm midt mellem lederne ;-)
Jeg har desværre set det flere gange.

Godt nytår til jer alle, og tak for gode råd.
Med lidt forsigtighed kan det stunt vel også laves med flad 2 x 0,75 kappeledning og et tyndt søm med bredt hovede

Også godt nytår til dig og øvrige LDSere

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis