Udskift af køkken låger

Hej
Jeg har tænkt mig at udskifte låger i min 16 år gamle HTH køkken. Men nogen af siderne på skabene er synlig og skal derfor også udskiftes i samme stil som lågerne. Det samme skal skufferne skilles af for at få ny front på skufferne.
Nogen som har en god ide til hvordan man skiller siden på nogen skabe og skuffer, uden at ødelægge hele skabet og skufferne, det er jo nok limet sammen vil jeg tro... De er nemlig samlet fra fabrikken af...
Håber nogen har en god ide....

 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok være nemmere at udskifte hele køkkenet. Kanterne på skabene er nok limet på som du er inde på, om det er melamin eller træ er så spørgsmålet, men det er altså ikke noget du bare kan udskifte, for det er samlet i en presse enkelt vis. Lågerne kan du sikkert købe i den farve du vil have det samme med skuffe forsiderne, da de kun er skruet på med et par skruer indefra i skuffen.
Kan du ikke skrue ( indefra ) en såkaldt friside på de sider, der skal skiftes ? Skabet bliver så godt nok pladens tykkelse bredere.

Sådan her er det lavet hos mig - frisider skruet fast indefra.





Med hensyn til skufferne ville jeg nok købe nye hvis fronten ikke bare kan skrues af - det kan mine herhjemme - der er sket en god udvikling med skuffer og skuffebeslag/skinner. Det gjorde jeg da jeg skiftede låger i sommerhuset - nye skuffer og beslag.

Link til mit projekt i sommerhuset

Ny køkkensektion i sommerhuset






Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan jo også male dine frisider, eller købe nye korpus til dem med frisider.

Kan man købe løse frisider i det hele taget?

Men selv om du får det gamle skilt ad, vil de ikke være nemt at monter de nye sider, så det ser pænt ud.

Ja, løse frisider er en standardvare hos køkkenfirmaerne. Man bruger dem typisk, når man vil have en anden farve end hvid på siden korpus.
De skrues på fra indersiden. Det ville undre mig meget, hvis de er limet.

Der er rigtignok sket meget med skuffebeslag på 15 år, men med lidt fingerfærdighed, kan det godt lade sig gøre at skifte dem. Start med at få skruer/klikket de gamle fronter af.
Ja jeg har også tænkt på om man kunne male siderne, eller hvis man kan få noget laminat i samme farve som de nye låger, laminat som kan klisters på, men det holder måske ikke i længden... Tak for alle gode svar... EISOE det var godt nok smart lavet, men det kræver jeg skal have nye bord plader og bliver ikke nemt ved overskabene. Men ellers en god løsning du har fået lavet...

 
Annonce
Overskabene er lavet på samme måde.......



Og hvis du vil beklæde siderne i stedet ville jeg bruge folie i stedet for laminat - det kan HTH sikkert være behjælpelig med.

Det link til renoveringen af køkken i sommerhuset er med folielåger - primært på grund af de store temperaturforskelle/fugtforskelle mellem når vi ikke er der og når vi er.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok ja det må jeg også kunne gøre ved min overskabe. Men kan desværre ikke på mine underskabe, da det så vil kræve en ny boplade , da bopladen ikke er lang nok til at skjule siden... Men sådan folie er det nemt at sætte på? Uden der kommer bobler . Og er det noget som holder? Det må heller ikke være blank da lågerne er lidt matte. I ask look.

 
Men det er godt lavet i din køkken...

 
Aner ikke hvordan det er at sætte på - har aldrig prøvet. Men jeg har sat folie på andet - og med lidt forsigtighed og omhyggelighed med at få det glattet efterhånden som det sættes på går det fint.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis de kanter du skal sætte på er med lim, er et gammelt råd som jeg har brugt flere gange ved kant limning af melamin lister, stryg dem på med et varmt stryge jern ( det skal nok ikke være fruens, da der kommer lim på sålen ) Når du skal på fører folie på større flader, så fugt folien med en vand forstøver og brug så en gummi spartel til at presse folien på plads og vandet ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også