Nåletræ brænde i stammer 1 - 3meter længder.

Hejsa

Jeg leder efter et sted i nærheden af københavn der sælger nåletræ i stammer 1m - 3m til brænde. Til fornuftige priser. Jeg saver og kløver selv.

På forhånd tak for tippet
Torben
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Torben.

Og velkommen her på LDS.

Du får nok ret svært ved at finde nåletræ til brænde, det har den absolutte dårligste varme evner i brændeovne, det futter af med høj varme afgivelse meget hurtigt så du hele tiden skal fylde i ovnen.

Led hellere efter løvtræ det er meget bedre.

Hej.
Det er en skrøne at gran ikke er godt brænde. Det har større brændværdi pr. kg. end løvtræ og med den luftstyring der er i moderne brændeovne er det slet ikke noget problem. Man afpaser stykkernes størrelse efter ovnen, og så kører det.
Jeg har selv brugt gran både i fyr og brændeovn, og så koster det kun 1/3 - 1/4 af løvtræ.
Sidste vinter brugte vi 30 rummeter gran til at varme 190 m² op med et combifyr.
Her på Møn henter jeg det i skoven til 50kr + moms pr. rm. når jeg selv lægger træerne ned.
Find et par skovfogeder at ringe til, så kan du nok finde et sted hvor de er lagt ud til vej.

mvh

 varmetossen

Hej
1 kg nåletræ har samme brændværdi som 1 kg bøg.
Der skal bare bruges mere nåletræ for at fyre hytten op.
God jul til ale

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Hejsa Mange tak for svarene

Det er jo en gammel skrøne det med nåletræet. Og det er derfor jeg leder efter netop nåletræ. Da det er billigst og nemmere at oparbejde.

Her er bare et link der afliver myterne. http://m.bolius.dk/nyhed/artikel/gran-er-lige-saa-godt-braende-som-boeg/

Er der nogen det kender en skov i rimelig afstand af København hvor jeg kan købe sagerne i stammer så vil jeg meget gerne hører om det.
Skrevet af Håndværkeren på 25 dec 2013 13:12

Du får nok ret svært ved at finde nåletræ til brænde, det har den absolutte dårligste varme evner i brændeovne, det futter af med høj varme afgivelse meget hurtigt så du hele tiden skal fylde i ovnen.

Led hellere efter løvtræ det er meget bedre.

Vrøvl Håndværker. Det eneste nåletræ ikke er så velegnet til er en åben pejs, det grundet der godt kan springe en gnist i ny og næ.

Hvem siger at Torben overhovedet skal bruge det i en brændeovn ??

Det er korrekt, som både Klaus og Anker påpeger, at gran/fyr faktisk har samme eller en smule højere brændværdi pr kg end løvtræ (0-3%).

Lige nu mistænker jeg dig sgi igen for at have sniffet til den gode julebrændevin, da du efterhånden har fået fakta at vide så mange gange, man skulle tro det er løwn.

Torben: Nu er jeg ikke kendt i dit pastorat men typisk vil både private skovejere og statsskovene sælger gran til private. Normalt ligger stammer til brænde i 3 meters længde.

God bagjul og nytår, samt naturligvis stammejagt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej.
Du får lige en PM med et nummer du kan ringe til. Han har et savværk og kender nok til nogle muligheder.

mvh

 varmetossen

Hej igen
Man mener at det er lettere at forarbejde nåletræ.
Ikke enig i det synspunkt for man skal save og flække meget mere nåletræ end f.eks.bøg for at fyre hytten op.
Om det er billigere at fyre hytten op med skal være usagt for det kommer an på mange ting.
25 års erfaring siger mig at der ikke er den store forskel bortset fra arbejdet.
Nåletræ er ok at save i, men det flækker nu ikke ret godt.

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Her i huset bruger vi lidt af hvert til brændeovnen.
Nåletræ er rigtigt godt når vi kommer hjem til et koldt hus, der bliver væsentligt hurtigere varmet op.
Derimod når hytten er varmet op, bruger vi gerne det hårdere træ, da det så brænder længere tid :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej.
De officielle rumvægte fra min gamle, trofaste Kemiske og fysiske tabeller er:
Bøgebrænde, kløvet, 20% vand        475 kg/rm
Fyr og gran, kløvet, 20% vand           375 kg/rm

Brændværdien for træ opgives opgives til 3500 kcal/kg uden skelnen.
For briketter påstår de godt nok 4500 kcal/kg
For mig er det prisen, der afgør det.

mvh
 

 varmetossen

Tjah jeg bruger udelukkende briketter af den lyse type, har prøvet dem af hårdt træ, de gik op i skorstenen for hurtigt da de skal have meget luft for at brænde.
Største minus ved briketter er at de soder temmelig meget ifølge min skorstens fejer.
Men jeg slipper for at save og kløve og opbevare større læs.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis