Tankmåler

Hej kloge mennesker 
Jeg er ejer af en CPI GTR 45. I mine øjne har den et stort problem, hvilket er tankmåleren. Som jeg ser det er det lidt af et kludetæppe der sidder nede i tanken (Benzin måler, benzinfilter, vacuum pumpe samlet i et). I mit tilfælde er tankmåleren defekt (lampen skal lyse når der er ca 2 L benzin tilbage i tanken... Min lampe lyser konstant). Selve benzinmåleren er opbygget med en reed sensor i et rør. Udenpå flyder en magnet, som aktiverer reed sensoren. Da CPI jo generelt er et T.Hansen mærke, er det også der at de har reservedelene. En ny benzinmåler koster 1000 kr. Hvis man kun skal bruge benzinfilter og vacuumpume, koster det kun 200 kr. Så tænkte jeg hvorfor ikke sætte benzinmåleren for sig selv uden på tanken. En benzinslange med fittings boret ind i hhv. top og bund af tanken. En magnetkugle i benzinslangen. 3 hall sensorer på benzinslangen (hall sensorer er elektroniske modsat reed sensorer som er mekaniske... Mit indtryk er derfor at hall sensorer vil holde længere tid). Hall sensorerne angiver "Fuld tank", "2/3 tank", "1/3 tank". Tankniveauet angives af en 3 farvet lysdiode (3/3 tank = Grøn, 2/3 tank = Gul, 1/3 tank = Rød). Hele skidtet styres af en CAP1133 http://ww1.microchip.com/downloads/...AP1133.pdf
Ben 1 får 5V når nøglen drejes til start. Ben 4 får 5V fra batteri (Konstant spændning). Ben 5,6,7 Går til hver sit ben på trefarvet lysdiode. Ben 8,9,10 er imput fra hall sensorerne. 
Jeg erkender blankt, at jeg ikke er det store elektronik geni, og vil derfor være super glad, hvis nogle af jer super kloge mennesker kunne kigge mit projekt igennem ufd fra hvad jeg har skrevet, og komme med lidt konstruktiv feedback... Positivt som negativt.
Det er i særdeleshed omkring brugen af ovenstående microchip, jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre.

På forhånd tak

Runebune
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad gør du ved ben 4 for at komme ned på 5v fra batteri? Bare lige hav i tankerne batteri har 12v.


 

Grossmann: Jeg er opmærksom på at batterispændingen er 12V, men tænkte at det kunne løses med en spændingsdeler og en modstand, og på den måde komme ned på de 5 volt. Det er både ben 1 og 4 der skal have 5 volt.

Min tanke er at reed sensoren inde i røret er stået af. Det er som tidligere beskrevet ikke en rigtig tankmåler, men kun en lampe der lyser når benzinniveauet kommer under 2 liter. Men "kontakten" til lampen er en reed sensor. Jeg har prøvet at måle modstand, og kan ikke umiddelbart måle nogen forskel. Jeg tænker at den skal give høj modstand når magneten er over reed sensoren (kontakten er brudt), og lav modstand når magneten er på niveau med reed sensoren (Kontakten er sluttet).
Ja en eller anden form for gennemgang skal der være et sted.
Jeg ville nok lige se om der står et nummer på den og så Google det. Måske kan du være heldig at kunne skaffe en billigere et sted.

Men for at svare på dit oprindelige spørgsmål tror jeg godt det kunne fungere. Men ben 4 afbryder du den når tænding tages fra? Ellers er der jo forbrug på batteriet konstant.


 

Med min begrænsede viden angående elektronik, har jeg forstået det sådan, at når spændingen på ben 1 forsvinder, slukkes der også for ben 5,6,7 (udgangene til lysdioden). Den konstante spænding på ben 4, gør dog at IC'en husker. Så der er konstant spænding på ben 4, men med et minimalt strømforbrug.
Annonce
Skrevet af grossmann på 22 dec 2013 21:14
Hvad gør du ved ben 4 for at komme ned på 5v fra batteri? Bare lige hav i tankerne batteri har 12v.
Manden bruger da en 7805 eller 78L05 pluds et par condensatore.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvad med forbruget nitter? Kapasiteten er jo ikke så stor på et scooterbatteri. Jeg kan ikke lige regne den slags ud.


 

Skrevet af Runebune på 22 dec 2013 21:29
  
Min tanke er at reed sensoren inde i røret er stået af. Det er som tidligere beskrevet ikke en rigtig tankmåler, men kun en lampe der lyser når benzinniveauet kommer under 2 liter. Men "kontakten" til lampen er en reed sensor. Jeg har prøvet at måle modstand, og kan ikke umiddelbart måle nogen forskel. Jeg tænker at den skal give høj modstand når magneten er over reed sensoren (kontakten er brudt), og lav modstand når magneten er på niveau med reed sensoren (Kontakten er sluttet).
Jeps, 0 ohm når lampen skal lyse og uendelig når slukket.

Når der er 0 Ohm hele tiden er redkontakten defekt, forudsat det ikke er en lednings/stik-fejl (de to ledninger er kortsluttet).

Lampen lyser vel forhåbentelig, ikke når "tankmåleren" ikke er forbundet ???

Bemærk det tit er muligt at finde de samme stumper til et andet fabrikat også. Måske prisen der er mere "menneskelig". 

Ellers kan du købe et redrør ved en elektronikforhandler og øger det ind i stedet for det gamle med Areldut eller lignende "klister".   

Pøj pøj med projektet.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af grossmann på 22 dec 2013 22:06
Hvad med forbruget nitter? Kapasiteten er jo ikke så stor på et scooterbatteri. Jeg kan ikke lige regne den slags ud.
Fra hukommelsen, 1 Amp med 7805 og en prober køling samt 0,1 Amp for 78L05.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af grossmann på 22 dec 2013 22:06
Hvad med forbruget nitter? Kapasiteten er jo ikke så stor på et scooterbatteri. Jeg kan ikke lige regne den slags ud.
Øh, det var måske kapasiteten på batteriet du er ræd for ?? Batteriet er normalt et 6 AmpH og omtalte opstilling kunne jeg ikke forestille mig vil forbruge mere end 10-25 Ma.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis