Tankmåler

Hej kloge mennesker 
Jeg er ejer af en CPI GTR 45. I mine øjne har den et stort problem, hvilket er tankmåleren. Som jeg ser det er det lidt af et kludetæppe der sidder nede i tanken (Benzin måler, benzinfilter, vacuum pumpe samlet i et). I mit tilfælde er tankmåleren defekt (lampen skal lyse når der er ca 2 L benzin tilbage i tanken... Min lampe lyser konstant). Selve benzinmåleren er opbygget med en reed sensor i et rør. Udenpå flyder en magnet, som aktiverer reed sensoren. Da CPI jo generelt er et T.Hansen mærke, er det også der at de har reservedelene. En ny benzinmåler koster 1000 kr. Hvis man kun skal bruge benzinfilter og vacuumpume, koster det kun 200 kr. Så tænkte jeg hvorfor ikke sætte benzinmåleren for sig selv uden på tanken. En benzinslange med fittings boret ind i hhv. top og bund af tanken. En magnetkugle i benzinslangen. 3 hall sensorer på benzinslangen (hall sensorer er elektroniske modsat reed sensorer som er mekaniske... Mit indtryk er derfor at hall sensorer vil holde længere tid). Hall sensorerne angiver "Fuld tank", "2/3 tank", "1/3 tank". Tankniveauet angives af en 3 farvet lysdiode (3/3 tank = Grøn, 2/3 tank = Gul, 1/3 tank = Rød). Hele skidtet styres af en CAP1133 http://ww1.microchip.com/downloads/...AP1133.pdf
Ben 1 får 5V når nøglen drejes til start. Ben 4 får 5V fra batteri (Konstant spændning). Ben 5,6,7 Går til hver sit ben på trefarvet lysdiode. Ben 8,9,10 er imput fra hall sensorerne. 
Jeg erkender blankt, at jeg ikke er det store elektronik geni, og vil derfor være super glad, hvis nogle af jer super kloge mennesker kunne kigge mit projekt igennem ufd fra hvad jeg har skrevet, og komme med lidt konstruktiv feedback... Positivt som negativt.
Det er i særdeleshed omkring brugen af ovenstående microchip, jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre.

På forhånd tak

Runebune
Hej kloge mennesker  Jeg er ejer af en CPI GTR... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
By the way... På min tegning har jeg ikke taget højde for at IC'en kun skal have 5V. Men jeg er opmærksom på, at spændingen ikke skal være 12V alle steder. Ligesom der heller ikke er nogen formodstad til lysdioden.
Min plan er at lysdioden skal lyse grønt når tanken er fuld. Det skal den blive ved med indtil tanken er 2/3 fuld. Her skal lysdioden skifte til Gul, og lyse indtil tanken er 1/3 fuld. Her skal lysdioden så lyse rød. 
Ja ok Rune. Det er jo det elektriske diagram. Uden at have studeret databladet ser sådanne nogenlunde tilforladelig ud med de forglemmelser du beskriver.

Det er nu det du skrev kl. 23:18 jeg efterlyser en teknisk tegning over.  Er faktisk noget nær 110% sikker på at du ikke kan lave den beskrevene opstilling, så den vil virke ude i det virkelige liv. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Øh, jo tak for tegning. 

Er det korrekt forstået, at du påtænker at forbinde den ene ende af benzinslangen med toppen af tanken og den anden ende med bunden, så den såkaldte magnetiske kugle kan "flyde" ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Lige præcis Det er magnetkuglen der aktiverer reed sensorene. I slangen vil der være et stop i top og bud, således at magneten ikke ryger med ind i tanken
Måske skal der lægges noget under der kan løfte den magnetiske kugle.


 

Det kan godt tænkes, at magnetkuglen ikke kan flyde af sig selv... Men det vil være det mindste problem at løse. Det jeg frygter mest er, om IC'en kan huske hvad farve lysdioden skal lyse, når knallerten har været slukket. Som jeg ser det er den konstante spænding på ben 4 med til at huske indstillingerne. Men jeg er meget i tvivl.
Skrevet af Runebune på 23 dec 2013 17:08
Det kan godt tænkes, at magnetkuglen ikke kan flyde af sig selv... Men det vil være det mindste problem at løse. Det jeg frygter mest er, om IC'en kan huske hvad farve lysdioden skal lyse, når knallerten har været slukket. Som jeg ser det er den konstante spænding på ben 4 med til at huske indstillingerne. Men jeg er meget i tvivl.
Tja, vil nu mene problemet med at få din magnetiske kugle til at flyde er det største problem lige nu. Du skal huske på at der skal være så meget magnetisme til stede at den kan trække redrøret til. Vil derfor foreslå, du kigger på et stykke af en stangmagnet i stedet.

Vil mene det elektroniske ikke er det største problem lige nu.

P.S. Benzins vægtfylde skal du regne som 0,7.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg tænker at problemet med at få magnetkuglen til af flyde, kan løses med kapok (korklignende plantefiber). Et stykke kapok, hvor magneten sidder i toppen. Kapok bliver brugt rigtig meget til netop flydere p.g.a dens flyde egenskaber.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis