Undertryk i Ecoteck Lisa Pillebrændeovn.


Nybegynder med pillebrændeovn søger hjælp! 

Jeg er den lykkelige ejer af en Ecoteck Lisa ovn, installeret d. 25. November 2013. 
Ovnen renses hver morgen og der bruges 6 mm Flex Heat piller. 
Så altså helt ny ovn som de sidste par dage er begyndt at komme med fejlen "08-undertryk"?
Når jeg herefter slukker ovnen, trykker reset og starter op igen kører den igen. (indtil næste fejlmelding indløber) alt imellem 10 min og 10 timer. :-(  

Umiddelbart vil jeg mene at fejlen kun opstår ved blæsevejr / vindstød? 
Nogen der har oplevet det samme eller ved hvordan problemet evt, kan løses?

Sælgeren holder julelukket og er først tilbage efter nytår.

Med venlig hilsen

Søren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, undertryk er måske et spørgsmål om defination. Hvis du føler fejlen kommer når det blæser fra en bestemt retning kunne det have noget at gøre med trækket i skorstenen.

Hvor på bygningen er din skorsten placeret ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif,

Det er også min umiddelbare tanke, da stormen Bodil bragede ind over landet kørte ovnen fint. (Vindretning fra vest)

Skorstenen er placeret på gavlen der vender mod vest, så når vinden kommer fra sydvest rammer den skorstenen som det allerførste. Vindstødende er nok kraftigt medvirkende til manglende træk. 

Nu er vinden aftaget siden i aftes og den kører nu på 10 time uden fejl. (Vindretning fra sydvest)
Jeg må nok i gang med vejr observationen og så få en snak med pejsecentret efter nytår. 

Mvh. Søren
Hvis din skorsten ikke er iver tagryggen, så vil der komme turbulens og dermed skiftende tryk, når det blæser. Det kan meget vel være der hunden ligger begravet, og så er løsningen at få skorstenen forlænget opad.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu har jeg ikke pilleovn, men pillefyr, og der var jeg nødt til at montere en trækregulator i skorstenen, for ikke at skorstenstrækket skulle blive for kraftigt (undertryk i kedlen)
kan det være en mulighed ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Skrevet af Søren Knudsen på 23 dec 2013 07:52

Hej Leif,

Det er også min umiddelbare tanke, da stormen Bodil bragede ind over landet kørte ovnen fint. (Vindretning fra vest)

Skorstenen er placeret på gavlen der vender mod vest, så når vinden kommer fra sydvest rammer den skorstenen som det allerførste. Vindstødende er nok kraftigt medvirkende til manglende træk. 

Nu er vinden aftaget siden i aftes og den kører nu på 10 time uden fejl. (Vindretning fra sydvest)
Jeg må nok i gang med vejr observationen og så få en snak med pejsecentret efter nytår. 

Mvh. Søren
Ja ok Søren. Med den skorstensplacering burde det ikke give problemer, heller ikke hvis piben "kun" var 50 cm over rygningen. Havde du derimod dit afgangsrør placeret på siden af huset og piben er for lav kan det give overtryk i skorstenen når vinden står på. Der skal være undertryk i en skorsten ellers kan røgen ikke forlade ovnen.

Du skal selvf. snakke med sælger. Der er noget der tyder på det er selve ovnen der er noget "sjovt" med / er lidt sær.

God jul og lad os høre hvad sælger finder ud af. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svarene som lidt bekræfter min egen formodning om hvor fejlen kan være.

Tager en snak med pejsemanden i det nye år og vender tilbage (forhåbentligt) med den endelige løsning på problemet.

God jul derude ved brændeovnene og endnu en gang tak.

Mvh. Søren


Hej Allesammen,

Jeg lovede før jul at vende retur med løsningen på mit problem.

Fik jo en snak med forhandleren efter nytåret og han anbefalede at jeg gik i "self control" og satte denne i "on". Så skulle ovnen netop selv styre trykket ved skiftende vind og blæst. 
Siden denne ændring har jeg ikke haft problemer og ovnen har kørt. 

Hele natten har blæsten rusket i det Sønderjyske med god vind og vindstød, og den kører stadigt. Så umiddelbart var det løsningen med et enkelt tryk på ovnen. :-)

Endnu en gang tak for respons. 

Hilsen

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis