Larmende undertag

Hej forum,

Jeg har købt hus fra 50'erne hvor den tidligere ejer har lagt nyt tag på.

Isoleringen ligger mellem 1.sal og loftsrummet, så undertaget er tilgængeligt nedefra.
Undertaget hænger i bløde buer mellem spærene og laver derfor nogle voldsomme lyde, når det blæser og undertaget slår op mod lægterne.

Er der nogen, der har forslag til, hvad man kan gøre for at forhindre denne blafren?

Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lugter lidt som om han sjusket med oplægningen og "glemt" at montere undertagsstrammere, og det er ikke noget man "bare lige" eftermonterer.

Se   HER   og   HER

Hvor gammelt er taget. Hvis det har stået og blafret i mange år, kan dugen være svækket, så hvis du lige har købt huset, ville jeg nok tage problemet op med sælger / ejerskifteforsikring.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Jeg har masser af strammere, og lortet larmer altså alligevel. Jeg ved ikke hvor den tanketorsk kom til mig da jeg valgte/lagde metervare istedet for faste plader som undertag. Jeg kan kun anbefale hvis det skal af at du monterer faste plader.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Lige en lille opfølger på dette...

Jeg henvendte mig til forsikringen og de kom og så på sagen.

Taksator konstaterer at det ikke er udført i overensstemmelse med godpraksis, men heller ikke ulovligt, så forsikringen melder hus forbi.

Det er så anden gang jeg konstaterer at ejerskifteforsikringen ikke er det papir værd den er trykt på. Jeg skal ikke have flere af den slags.

Men i løbet af foråret og sommeren har jeg fået løftet mange hudrede tagsten af én for én og monteret undertagsstrammere udefra. En besværlig proces med 55 graders taghældning, men absolut lad-sig-gørligt.

Nu er der ingen mislyde ved blæsevejr, det er super dejligt, og en dag glemmer man vel også ærgrelsen over det fjols der sjuskede, da taget blev lagt og de fjolser fra forsikringen, der ikke kan andet et at løbe fra deres ansvar.

En sidste pudsighed: Fire steder hvor jeg åbnede taget, lå der 4 undertagsstrammer pænt på rad og række oven på lægten (uden at være monteret). Som en lille hilsen fra tag-sjakket: Vi ved godt de skulle have været monteret, men vi gad ikke.

Var nok gået lidt hårdere til mit forsikringsselskab da der sikkert i samtlige vejledninger for undertag er beskrevet noget om stramhed af en banevare som ikke er udført korrekt i det her tilfælde hvorfor de skal til lommerne

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis