aspirator eller turbowent?


Vi har en brændeovn og havde da vi flyttede ind en aspirator på storstenen (stålskorsten).
, men pludeselig kunne den ikke køre rundt,. Så jeg skiftede den ud med en almindelig tophat. Men efterhånden er jeg træt og ked af at den slår ud næsten hver gang jeg tænder op i den. Så nu overvejer jeg en aspirator eller den der hedder turbowent, men hvad er jeres erfaringer, jeg ville umiddelbart vælge turbowent.



http://www.braendeovns-shoppen.dk/produkter/113-aftraeks-roeghaetter/319-aspirotor-s2/

http://www.braendeovns-shoppen.dk/produkter/113-aftraeks-roeghaetter/827-turbowent-oe-150-mm/


Er der nogen der kender til turbowent?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din skorsten slår baglæns, kunne noget tyde på at den er for kort. Min slog tit ned ind til jeg forlængede med en meter.
Det er også det en aspirator skal forhindre Håndværker. Den laver positivt træk i en skorsten der for lav når vinden står på. Faktisk laver den også et stabilt træk samtidig. 

Tror det er ligefedt hvilken du køber.

Har før skiftet lejer i en aspirator. Har du stadig resterne er det måske en mulighed. Bare husk at lejerne skal være "rustfaste" og dem kan du finde ved en rulleskøjteforhandler.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det jeg blot vil med det, er at sådan en dims bruger energi for at futte rundt. Der er da ingen grund til at bruge mere energi end højst nødvendigt, eller tager jeg mon fejl ?
Ja jeg er ked af at sige det men du tager fejl.... det er vinden der drejer den rundt.

Nu har jeg skrevet til firmaet der forhandler dem, så må vi se hvad de forslår.
Det skal du da ikke være ked af, jeg var ikke klar over at den blev drevet af vinden. Så har jeg lige lært det og tak for det 
Skrevet af Håndværkeren på 23 dec 2013 01:38
Det jeg blot vil med det, er at sådan en dims bruger energi for at futte rundt. Der er da ingen grund til at bruge mere energi end højst nødvendigt, eller tager jeg mon fejl ?
Ja der tager du grumme fejl.  Det er vinden der får den til at rotere. Når den rotere er den lavet så den "trækker en luftstrøm" op af/gennem skorstenen og dermed erholdes der positivt træk i afgangsrøret hele tiden. De bruges især i dalene mellem bjergene i det udendanske og her hjemme til at rette op på en uhindsigtsmæssig placering af skorstene på bygninger.

God jul.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis