lav om til 220 V stik

Hejsa

Vi har lige købt et komfur, hvor der ikke er nogen stikkontakt i, men en masse ledninger(se vedhæftet). Vi har ikke noget stik som ser sådan ud. Kan man ikke lave på en eller anden måde, så det bliver konverteret til et almindelig 220 V stik, som vi kan putte i stikkontakten?

Der er 5 ledninger ialt med følgende farver:
- brun
- grøn/gul
- blå
- sort
- grå

Håber der er nogle som kan hjælpe?

Med Venlig Hilsen
Mads
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et komfur kan ikke køre på en almindelig 230V/10A stikkontakt. Den kan kun levere 2300W, hvor dit komfur kræver mere end det dobbelte.
Du er nødt til at få sat en kraftgruppe op med min. 2 faser 16A, hvis der ikke er det i forvejen.
Ja, det er en opgave for en elektriker. Det er meget svært at spå om prisen, da det afhænger af hvordan din nuværende installation ser ud, hvor langt der skal trækkes kabler, hvor svært det er at kommer til at trække de kabler osv.

Start lige med at uploade et billede af din gruppetavle (der hvor dine sikringer sidder). Så kan vi lidt lettere se, hvad du har i forvejen.

Bor du i øvrigt i lejlighed eller hus?
Ok. Jeg får lige taget et billede. Vi bor i en tilbygning ved en hus, hvor vores udlejer bor i selve huset. Han er igang med at udbygge, så vi får noget mere plads, og herinde skal komfuret stå. Jeg vil lige snakke med ham senere idag, og så uploade et billede.

Mange tak for hjælpen

Med Venlig Hilsen
Mads
Går du fra det er ovn med kogeplader over. (nogen kalder også en indbygnings kogeplade for et komfur) Og der er nogen der er godt kan kører på 230v, men langt de fleste er lavet til at bruge 2 faser. Og hvis din udlejer er igang med at bygge ud, må man gå ud fra han trækker 3 faser frem til hvor komfuret skal stå. Eller det gør hans elektriker selvfølgelig Men smid også lige et billed op af diagrammet bag på komfuret, hvor kablet går ind i komfuret.
Annonce
Hej igen.

Mange mange tak for svarene og hjælpen indtil videre. Jeg hev lige komfuret ud og fandt diagrammet bagpå. Jeg har vedhæftet et billede af det.

Kan man udlede noget ud af det? Jeg snakkede lige med vores udlejer. Han havde egentligt lovet at det var færdig om en måned, men han har nu trukket det til ca 2 måneder, fordi han mangler nogle materialer. Nu ved jeg godt det er et dumt spørgsmål, men man kan ikke lave en eller anden form for midlertidig løsning vel? Vi har nemlig ingen ovn, og det ville være svært at undvære i 2 måneder mere. 

Med Venlig Hilsen
Mads
jeg kan lige se at det ser ud som om den vedhæftet fil ikke kom med, så jeg har lige uploadet det:

http://postimg.org/image/oena8gjbb/

http://postimg.org/image/hcbkmy5jv/
Det skal tilsluttes 2 eller 3 faser for at virke, dvs. det kan ikke tilsluttes til en almindelig stikkontakt. Man kunne prøve kun at tilslutte én fase, men med det resultat at kun nogle af kogepladerne og evt. ovnen vil kunne virke. Men sikringen vil nok springe, da der skal 16A foran og ikke 10/13A som på 230V.
Det bedste vil være at få sat det rigtige stik op nu. Det må være samme udgift for udlejeren om det laves nu eller om 2 måneder.
Alternativt kunne der trækkes et midlertidigt kabel, men det kan næppe svare sig, hvis man så skal have fat i elektrikeren to gange.
Men det hele afhænger også af, hvordan den nuværende gruppetavle ser ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis