Slibning og overfladebehandling af køkkenbordplade

Hejsa folkens,

Jeg står med en ganske slidt og grim bordplade, som jeg gerne vil gøre lidt pænere. Her er et par billede af bordpladen, både omkring vasken hvor den er RIGTIG grim, og længst fra vasken hvor den ser "okay" ud.

Jeg havde overvejet at slibe den et par mm ned, og så give den en omgang olie, eller lakbehandling, men jeg har aldrig prøvet sådan noget før, så byd endelig ind med hvad jeg kunne gøre for at den bliver lidt pænere.







13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis det er en massiv, stavlimet kan du godt gøre det, men det skal være den store tur, op med vasken, af med vandhanen og kanterne.
Jeg ville nok starte med nogle riller med en overfræser for at holde tykkelsen af det lag der fjernes.
Ellers kan man godt miste orienteringen og få en ujævn overflade.

mvh

 varmetossen

Prøv at starte med en gang trærens og en stiv børste. Det kan f.eks være DETTE men eller har din farvehandler garanteret noget.

Hvis resultatet er tilfredsstillende, kan du give det en let slibning og behandle det bagefter. Du skal bare huske at dække evt. metaldele af først.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hvad ville være fornuftigt at behandle det med, olie eller lak eller noget tredje?
Jeg foretrækker olie. En lakeret overflade bliver hurtigt skrammet (især køkkenborde) og er svær at reparere på.

Trip Trap (linket ovenfor) laver også et fint produkt til formålet, og klikker du på fanerne over beskrivelsen, bliver du ledt gennem hele processen.

Junckers rustikolie (link) er et glimrende alternativ, som jeg selv har brugt med stor tilfredshed.

For begge gælder, at du skal indlede med at behandle et par gange eller 3, med et døgns mellemrum, og at affaldet (klude etc.) skal behandles med omtanke, da det kan selvantænde.




Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Er det et problem at jeg ikke kan komme til at oliere undersiden? Jeg synes at have læst et sted at man helst skal oliere fra begge sider af sådan en plade..
Annonce
Det bør man som udgangspunkt også, men din plade ligner noget der har ligget et par år eller 3, så mon ikke det går uden.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Det bør ikke være noget problem at den ikke får på bagsiden, det har den formodentligt fået inden monteringen...
Jeg monterede selv en massiv egetræsbordplade i køkkenet for 5 år siden og den står stort set som ny endnu.
Jeg mættede den med junckers rustik bordpladeolie, den første uge gjorde jeg det hver anden dag og efterfølgende hver anden uge indtil den havde fået en 6-8 behandlinger, og nu kan vi stort set behandle den som vi vil uden det ses og frisker den kun op en enkelt gang om året.
Når du er nået til frisk rent træ med slibning eller hvad du nu vælger, smører du bare olien på så der ligger et fint tyndt blank lag, så holder du øje med om det bliver mat nogle steder i de næste 20 minutters tid.
De steder det bliver mat er det fordi det har suget olien, så fordel lidt af det øvrige olie ud over de matte pletter, når der er gået 20 minutter tørrer du alt overskydende olie af med en fnugfri klud og færdigt arbejde
Et stort arbejde her og nu, men det belønner sig på den lange bane
God arbejdslyst.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Det lyder rigtig godt alle sammen, jeg har lige et sidste spørgsmål. I forhold til den hårde børste jeg skal bruge, der går jeg ud fra at en stålbørste nok lige er i overkanten, men er der nogle do's og dont's, eller er det bare at finde en stiv nylonbørste i det nærmeste supermarked?
...stiv nylonbørste i det nærmeste supermarked?

Ja, eller skru hovedet af din gulvskrubbe, hvis den ikke er alt for medtaget. Du skal ikke bruge en stålbørste.
Prøv også (så vidt muligt) at skure på langs af træets årer.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Til vores bordplader i valnød fulgte der nogle sandpapirslignende svampe med der kan bruges til at fjerne ridser med, hvis man sliber med træfibrene med en god sjat olie på det udsatte område. Det kan du evt. prøve når du har givet hele bordpladen en omgang med excentersliber eller hvad du nu vil. Så trænger olien også godt ned i pladen.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis