sansui qrx 8001...

Hej..
 Jeg har fået en sansui qrx 8001 4 kanals reciever foræret..
 Desværre er den tavs. De 3 relæer der klikker i opstart, højtt. omskift mv. synes at virke, de 7 sikringer er også ok. Ps. når jeg slukker den, giver de 4 vumetre ca. halvt udslag, som formodentlig tegn på en afladning af kondensatorbanken. Spænding på højtt. terminaler ligger på 3-5 mv. , når radioen er tændt. Tunerdel ser ud til at virke, men har ikke undersøgt om der kommer liniesignal fra (tape out)..
  Er der nogen gode råd herinde, er jeg meget taknemmelig, da det er en sjælden kvardrofonireciever, med super lyd pakket i 23kg pæn trækabinet.

Venlig hilsen Carsten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
- er der slet ingen fra dette kyndige panel, som tør byde ind med en kommentar...
Rigtig god jul...

Jamen dog, skal det nu gå ud over mig igen !!!

En sådanne gammel svend har fortmodentelig diskrete komponenter i udgangen. Med de 5 mv, forhåbentelig DC, syntes udgangen at være ok og der er forbindelse i relæerne. Kan du slet ikke høre noget brum/sus, hvis der tilsluttes en højtaler til vidunderet ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja - jeg mener udgangen er ok - der er ingen opvarmning heller - men altså tavs. hovedtlf. udgang har spillet med ved jeg, så min pejling er et afbrudt relæ.
I øvrigt en ret kompleks receiver, så måske er løsningen en diagnose ved en fagmand.
Vh. Carsten

Ja, det er nok nemmest at finde en fagmand  udi faget, han har også bedre tilgang til diagrammer hvis .............. 

God Jul. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der kunne jo være en grund til at du har fået den foræret ?
Jeg har været igennem diverse (amerikanske) fora, der klart tilkendegiver de svage punkter, der findes i radioen.
Her fortæller/illustrerer de punkt for punkt, den nemmeste måde at lokalisere fejlene. De henviser bl.a. til at rense alle kontakter, kontrollere stik ved print, og søge efter kolde lodninger. Dernæst vil en periodisk fejl være næsten umulig at finde uden for gerningsøjeblikket. Jeg vil bare ikke bruge en forlænget weekend på rensning, hvis en reparation bliver for dyr..

Så projektet er på standby til efter nytår, så snakker jeg med de lærde.
Takker for alle input..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis