Vaskemaskine - tromle blokerer

Tromlen på maskinemaskinen kører ikke rundt. Kan kun meget besværet dreje den en smule med hånden. Når maskinen sættes i gang, giver den korte ryk og stopper. Problemer et opstået pludseligt. Jeg kan ikke umiddelbart få øje på ting der skulle blokere.

Inden jeg begynder at afmontere rem eller skille maskinen i stumper: Kan en defekt motor (kul eller andet) blokere så effektivt (via rem til tromlen), eller lyder det mest som noget der sidder i klemme omkring tromle?



 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke umiddelbart motoren kan blokere så meget, men prøv lige at tage strømmen fra maskinen så du ikke får stød og så afmonter remmen. Så må det jo enten løsne sig eller blive ved med at hænge. Så kan du afgrænse fejlen lidt. Vi havde engang en hvor et leje stod af. Det lød forfærdeligt og det brændte vist nok sammen til sidst.


 

Tak for sparket. Var jo ikke spor svært at pille remmen af.
Det viser sig at det er motoren der blokerer. Kører besværet og i ryk og standser så.
Passer også med den F6-fejl jeg får.
Kan man sige noget om hvad er mest sandsynlige fejl - kul (hvis overkommeligt i pris) eller i praksis ny motor, og dermed måske helt ny maskine?

Whirpool AWD/D 7716. Vel en 4-5 år gammel.

 

Kig her:
http://www.nettoparts.dk/shop/motorer-whirlpool-vaskemaskiner-7732c1.html
Jeg mener motorerne er kulfri. Men det kan også være det store hovedleje, som tromlen drejer om. Start motoren uden rem. Hvis den laver ballade, så er det nok en ny - 1300-1400 kr. Mon det kan hænge sammen?

 

Har startet maskinen uden rem.
Motoren laver ballade: Kører i små få ryk med usund lyd og stander så.

Jeg får en fejlkoed F6: "Ingen motorbevægelse registreret. Kontroller forbindelser. Kontroller motorkul. Udskift motorkul".
http://reservedele.nu/tips--tricks/fejlkoder/fejlkoder-whirlpool.aspx

Spørgsmålet er om jeg tør tro på at det er rigtigt. Læser lidt forskelligt om det på nettet.
Hvordan kan jeg se om maskinen har kul?
Og er det sandsynligt at det er denne "tachpo-spole" (som jeg forstå er en slags sensor) kan få motoren til at opføre sig sådan?

Søreme ærgerligt hvis det virkelig kræver ny motor.
Med 4-5 år på bagen skal man måske overveje ny maskine.


 

Hovsa, stammer vist.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Et gæt: Tvivler på der er kul i motoren men hvis, sidder der et par rimelige store plasticskruer placeret diagonalt på hver side af akslen i en af motorens ender. 

Forudsat lejerne ikke er ødelagt i motoren, dvs. du kan let dreje den rundt med håndkraft uden strøm på maskinen, skal fejlen nok findes i motorstyringen eller en defekt tatcho spole.

Du kunne jo også prøve at søge på kul til din maskine. Findes de ikke er motoren jo nok kulløs.

Stadig i tvivl, kan du kan eventuelt tage et billede af motoren set fra siden og et fra oven og lægge det her i tråden, så skal vi nok se efter om det er tilfældet.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for input. Fandt ud af, at maskinen faktisk er syv år gammel og brugt flittigt. Ny motor og evt. arbejdsløn koster hurtigt hvad ny tilsvarende vil koste i dag. Og ny motor gør jo ikke ny maskine på andre mekaniske dele. Serviceteknikeren frarådede det. Og så er der lidt pres på at det er jul og familien mangler rent tøj...

Er derfor endt med ny maskine. Bliver godt, selvom det koster et handy-point. Var ret tilfreds sidst jeg med hjælp fra dette forum fixede maskinen selv.


 

Hej
Selv om det er LDS, så kan indsigt være at udbedre, forny eller gå andre veje.
For år tilbage arbejdede min svigerinde på Sct. Hans hospital i Roskilde, der ligger smukt ned til fjorden. Har været der - besøg
Autisterne bor i nogle fritliggende huse med udsigt over fjorden, og så fandt man på at navngive disse huse.
De første var hurtige og satte et skilt op med 'UDSIGTEN'.
Det skumlede naboerne så lidt over, og kom ud med 'INDSIGTEN'

og det er ganske vist

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis