Hydraulisk mørtel vs. KC mørtel - til omfugning

Hej,

Jeg søger lidt erfaring mht. valg af mørtel til omfugning af hus. Huset er fra 1949/1950 og så vidt jeg ved lige deromkring man typisk gik fra at bruge hydraulisk mørtel til "bastard" mørtel.

Jeg ved at huset flere steder er repareret med en KC mørtel, men hvad er der evt. af skade ved det hvis det oprindeligt har været en hydraulisk mørtel - hvis der er nogen?

Vi overvejer nu selv at omfuge det meste af huset - hvilken mørtel ville i vælge.?
Umiddelbart tror jeg selv det skal være en af følgende - eller måske en tredje..
weber KC 50/50/700 Bakke 0-4mm
weber KKh 20/80/475 0-4 mm Hydraulisk mørtel

Hvordan bliver man "straffet" hvis der vælges forkert?

:-)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sikkert mange for/imod de forskellige mørtler. Skal man følge murerbogen til punkt og prikke skal den stærkeste mørtel altid være inderst og så kan man bygge på i samme styrke eller svagere. Dvs at din kc50/50 sandsynligvis vil være for stærk (dog er det gjort 1000vis af gange)

Under alle omstændigheder havde jeg nok selv valgt kkh mørtlen

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Der er sikkert mange for/imod de forskellige mørtler. Skal man følge murerbogen til punkt og prikke skal den stærkeste mørtel altid være inderst og så kan man bygge på i samme styrke eller svagere. Dvs at din kc50/50 sandsynligvis vil være for stærk (dog er det gjort 1000vis af gange)

Under alle omstændigheder havde jeg nok selv valgt kkh mørtlen


Ok - tak.. Udover styrken, er der så noget forgjort i at blande den ene type mørtel med den anden. Hvis der tidligere har været repareret med KC og jeg efterfølgende omfuger med KKh, vil det så reagere overfor hinanden.
Hvis der tidligere har været repareret med KC og jeg efterfølgende omfuger med KKh, vil det så reagere overfor hinanden.
Er der nogen som ved det?

:-)
Min erfaring siger mig at kalkmørtler som oftest bliver helt sandet når de er porøse, hvorimod cementholdige stadig er lidt mere ”sticky”(men jeg har også oplevet at KC mørtel opførte sig som kalkbeskrivelsen) Hvordan er fugerne dårlige? Sprænger de i stykker eller udvaskes de? Er facaden pudset eller blank?
Kalk er og bliver det sundeste for et hus, det sikrer et godt indeklima og med den rigtige arbejdsgang er kalken også meget holdbar, især den hydrauliske som jo har tilsat bindemiddel. Noget der var værd at overveje er jurakalk, den er diffussionsåben som kalk og stærkt som cement, det koster dog også 620 kr for en 25 kg sæk, mod 70 for Webers KC og 120 for deres Kkh, men det er jo begrænset hvor meget du skal bruge på omfugningen, og når du gør det selv kan man vel spendere lidt mere på materialer.
Men som nævnt i et tidligere indlæg er der mange gange før brugt cementholdige mørtler på gammelt murværk uden problemer. Det som kan blive et problem er dårligt indeklima eller sprængte sten, da cementen holder mere på fugten en kalken, når den fryser udvidder vandet sig og derfor kan stenene springe. Jeg har selv skiftet ti sprængte sten i vores hus fra 1899(kalk) i et område som tidligere ejer havde reppet med meget stærk mørtel. Meget afhænger også af graden af efterisolering, murerpappets stand, udhængets størrelse osv. KC mørtel er jo en af de mere åbne typer af cementholdige mørtler, der er lige dele cement og kalk tilsat som bindemiddel.
Kan du evt. smidde et par billeder op?
Vil lige sige at jeg ikke er murer, men glad amatør så måske skulle du tage fat i en murer for eksperthjælp.

Skrevet af ldsfq på 27 dec 2013 14:49
Er der nogen som ved det?

:-)


Det ene udelukker ikke det andet, men det svarer lidt til at male noget af en facade med olieemulissionsmaling og resten med silikat. Det vil opfører sig forskelligt og have forskellige egenskaber, men huset tager ikke nødvendigvis direkte skade. Kalken er mere smidig og vil derfor give sig på en anden måde. Men kan du leve med farveskiftene i fugerne, indeklimaet er godt og der ikke står nævneværdig fugt murværket vil jeg lade det være, det er trods alt et stort arbejde at fuge et helt hus om.
Annonce
Du skal bruge hydralisk mørtel ligesom det huset er muret med.

Den oprindelig mørtel kan give sig efter årstiderne, og vejr og vind. Begynder du at bruge ny moderne mørtel har du grimme skader når den nye fuge falder ud, den tager somregl kanten af stenen med ud, fordi den klister og hæfter på en anden måde, end den oprindelige mørtel.

Prøv at læg mærke til sætningsrevner i nye og gamle huse.

Ny hus: revne går gennem fuge OG mursten.
Gl. hus: revnen går kun gennem fugen, og kan så bare fuges op igen, uden grimme skader i stenene.

mit råd er hydralisk mørtel, får du så senere en fugeskade efter endt arbejde, kan du bare fuge den efter igen, og få samme fugefarve. du skal bare huske når du er færdig, skal du lukke din rest af mørtel 100%, så hærder den ikke. Den hærder når den kommer i kontakt med ilt.

du er velkommen til at vende tilbage med spørgsmål.

Mvh. Mureren

spar på tjenesterne! Lav det selv-
Mange tak for hjælpen. Det hjalp mig meget i mine formodninger.

De områder hvor der er gamle fuger, kan jeg enkelte steder opleve at fugerne drysser ud som løst sand - men stenene er intakte.
Der hvor tidligere ejer nåede at omfuge, er der til gengæld sten som nu skal udskiftes pga. frostsprængte sten.

Det bekræfter meget godt at det er en hydraulisk mørtel jeg skal igang med.
ldsfq skrev den 30-12-2013 22:26:06

Mange tak for hjælpen. Det hjalp mig meget i mine formodninger.

De områder hvor der er gamle fuger, kan jeg enkelte steder opleve at fugerne drysser ud som løst sand - men stenene er intakte.
Der hvor tidligere ejer nåede at omfuge, er der til gengæld sten som nu skal udskiftes pga. frostsprængte sten.

Det bekræfter meget godt at det er en hydraulisk mørtel jeg skal igang med.

 Fik du fuget om? Hvilken mørtel blev der brugt? Og holder din mørtel? :) 


 Vh.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også