Forslag til lysning...?

Har banket den eneste pudset lysning ned også, resten var med træplader i lysningen, udover den ene i køkkenet.

Årsagen til jeg ikke vil pudse de andre op som den i køkkenet er bla. at vinduerne på et tidspunkt skal skiftes til mere tilsvarende, så pudset lysninger er ikke løsningen, giver alt for meget rep. den dag vinduerne bliver skiftet til nye, andet årsag er selvfølgelig at spare lidt på udgiften til varmen, de massive murede lysninger er jo en kuldebro i sig selv, også er der jo et større linietab omkring rammen, som også gerne skulle ændres.

Havde tænkt på 30mm Wediplader som opkløbes med gipspuds, herefter stryges med fliselklæb og pudses med gipspuds på flade og forkant med pudset væg, ville det være en fornuftig løsning, eller har andre en jeg måske har overset her...?

Ved at vælge en 30mm Wediplade vil udskiftning af vindue i fremtiden bliver utroligt nemt jo, ud med det gamle, og pres den nye indtil kanten af Wedi pladen igen, en lille fuge i kanten og  arbejde indvendigt er klaret...

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender ikke det produkt du omtaler, men vil som jeg ser det måske være en fortrinlig løsning.

I stedet for de traditionelle lysninger med Mdff plader og giregter.

Dine vinduer ser ellers ud som de er af nyere dato, hvorfor opdatere allerede nu?Isoleringsværdien er vel ikke så dårlig på de eksisterende, eller tar' jeg fejl? 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
De skal heller ikke skiftes de første par år, men de er langt fra praktiske, de er jo centerhængte... så bliver senere udskiftet til fastkarm-tophængte vinduer i stedet for.

De er dog ikke helt af nyere dato, den forrige ejer der selv har lavet dem tror jeg, men så længe termoruderne holder i dem, bliver de sikkert siddende, og får nye lister her til foråret + lidt hvid maling, så skal de nok blive fine igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Alternativ til puds på wedi, kunne også være påkløbning af fibergips, ved dog ikke om der så er større risiko for revnedannelse i forkanten, i forhold til at pudse flade og kanterne sammen....

Apropos lister dem laver du vel selv?

Har lavet en skabelon (på rundsaven) til at lægge i tykkelses-høvlen, for glaslister er hundedyre, synes jeg, 15 -17 kr./m er mange penge når jeg kan købe en ¾" x 4" ved Jem & Fix forskalling til ca. 5 kr/m specielt udvalgt fra reolen, (sjovt nok er der endnu ingen af personalet der har brokket sig) og tiden er jo min egen skal ikke beregne en timeløn på x/kr. kan hurtigt spare nogle kroner på den konto om listerne ellers trænger til at blive skiftet.

Så laver jeg en lille fals i forkanten ca. 3x3 mm så de kommer til at ligne de købte, pudses selvfølgelig, grundes 2 et par gange og males når jeg skal male mine vinduer alligevel.

Så laver et lille lager at ta' af når jeg nu er i gang.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Vi har lige lavet næsten det samme, godt nok med isolerede indervægge på stålreglar.

Vi startede med at sætte reglar på begge sider og under vinduerne, så satte vi Wedi plader på de lodrette sider, klæbet med fliseklæb, og med montagelim mod karmene.
Over vinduerne var der ingen indermur, så vi lagde en Wedi plade så den lå på sidepladerne, klæbet med montagelim, dereftet reglar over vinduerne.
Så skar vi Wedipladerne af langs reglarne og satte 15 mm fibergips op.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Super, limede i fibergipsen direkte på wedi pladerne eller ?
Der er ikke fibergips ovenpå Wedi, kun på væggene,
Hvordan afsluttede du så overfladen på Wedi pladerne ?
Letspartel binder fint på pladerne.
Har lavet det med wedi i min nye overetage dog er gavlvæggen med varmvægge af gips på stål men der er de limet med multiklæb i fals og montagelim så har jeg limet skalflex hjørneprofil med net på for at forstærke det svage hjørne af wedipladen (i mit tilfælde har hele væggen fået net og skalcem 2000 har sågar sat net på skråvæggene men det en anden sag) go arbejdslyst
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også