Forslag til lysning...?

Har banket den eneste pudset lysning ned også, resten var med træplader i lysningen, udover den ene i køkkenet.

Årsagen til jeg ikke vil pudse de andre op som den i køkkenet er bla. at vinduerne på et tidspunkt skal skiftes til mere tilsvarende, så pudset lysninger er ikke løsningen, giver alt for meget rep. den dag vinduerne bliver skiftet til nye, andet årsag er selvfølgelig at spare lidt på udgiften til varmen, de massive murede lysninger er jo en kuldebro i sig selv, også er der jo et større linietab omkring rammen, som også gerne skulle ændres.

Havde tænkt på 30mm Wediplader som opkløbes med gipspuds, herefter stryges med fliselklæb og pudses med gipspuds på flade og forkant med pudset væg, ville det være en fornuftig løsning, eller har andre en jeg måske har overset her...?

Ved at vælge en 30mm Wediplade vil udskiftning af vindue i fremtiden bliver utroligt nemt jo, ud med det gamle, og pres den nye indtil kanten af Wedi pladen igen, en lille fuge i kanten og  arbejde indvendigt er klaret...

Har banket den eneste pudset lysning ned også... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I dit tilfælde spartler du jo bare overgangen mellem net og resten af muren med klæb/ sliber let / spartler med sandspartel hvis det er den vej du går. så du sikker på det ik revner mellem wedi og væg
Super, takker for inputs....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Smart løsning med wedi, fibergips etc. Men det går vel kun hvis man massiv lysning, da både wedi, fibergips og fibercementer er diffusionsåbent?

Jeg spørger fordi jeg facadeisoleret med batts (min lysning er batts), og er træt af at pudse lysninger op, så det ville være en nem løsning for mig, at opsætte wedi plader eller ligende, men det kan jeg ikke når de er diffusionsåbne, eller...?
Wedi er vist ikke diffusionåben, men både fibergips og gipspudsen er jo, og er god til at regulere svingende fugt.

Men hvorfor skulle du ikke kunne det... ?
Jo, Wedi er diffusionsåbent, men fungerer samtidigt som dampspærre kan jeg se.

Troede ikke noget der var diffusionsåbent også kunne være dampspærre, var bange for at få presset damp ud i min isolering - derfor.

Et andet spørgsmål; har en jerndrager, af brandhensyn skal den dækkes med mindst 2 lag gips, har jeg læst. Vil en Wedi plade kunne opfylde samme formål, hvis ja - hvor tyk skal den så være?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Lige en smule opfølgning i denne tråd.

Nu har flere spurgt mig omkring denne løsning med Wedi og Fibergips, så lavede lige hurtigt en lille gennemgang af hvordan jeg selv lavede det den gang.

Kan være andre vil få glæde af det også.

Nye lysninger med Wedi plader og Fiber gips

 

Superflot gennemgang du har lavet, klap, klap, klap !

Det vil jeg da benytte mig af, når jeg skal renovere vores stue, for jeg er rimelig træt at fugt i vinduerne, og kuldebroer, samt kedelige vindueskarme.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, også er det faktisk ret simpelt at lave, og giver nogle flotte glatte og helt vinkelrette lysninger, som kræver lidt mere arbejde med først oppudsning, og efterfølgende spartel arbejde.

Og det hele kom ud af jeg ville slippe for fremtidigt arbejde ved evt. skift af vinduer, og jeg har faktisk lavet en del lysninger på denne måde siden, også på arbejde hvor mureren ellers skulle pudse lysninger op, hvor jeg i stedet lavede det i gips, sparede mureren for arbejde, og maleren for en hel del arbejde, der er jo ikke noget videre spartel arbejde udover forkanten tilbage, når det er lavet med fibergips, i forhold til pudset flade som skal fuldspartles af flere omgange.
Hej Koluda. Ved godt at det er længe siden, men kan du lægge den gennemgang op igen? Linket er dødt. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også