Vandbesparelser

Hjælp, jeg og min familie er ved at blive ruineret 

Vi bor i et 9 år gammelt hus, som holder godt på varmen. Vi har varmepumpe med jordvarme som kilde. Så der er ikke så meget at hente der, mener jeg. 

Men det er udgiften til vand, der er eksploderet de sidste to-tre år. Vi har tre børn på 6, 11 og 14, og de bader og bruger vand, så det er en lyst (hvis man bare ikke var den, der skulle betale for det). Hvordan får jeg  "banket" nogle gode vaner ind i hovedet på dem? Jeg synes, mine spareprædikener preller af på dem som vand på en gås
Min kone er heller ikke meget for at ændre sine dyre vandvaner. 

Og her er mit spørgsmål: Findes der dimser eller andet, der effektivt kan hjælpe med at få vandforbruget ned? Det må ikke koste en bondegård, for vi har ikke de store penge at investere. Måske I bare har nogle gode råd til, hvordan man lykkes med en vandspareindsats? 

Det hele bliver ikke bedre af, at vandet hos os er meget dyrt, og det stiger hvert eneste år. Så hjælp, please!



Thor H
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kunne det jo være sjovt at vide om du er typen der tager bad en gang om året ved juletid 
I vore dage er det ret almindeligt at unge tager bad om morgenen og om aftenen, de behøver ikke det store badeland, men blot en lille af skylning Så oplever du at de pjasker med det varme vand i store mængder, så find hovedhanen til det varme vand på fyret. Når du så hører at de er godt igang, lukker du for det varme vand, så garanterer jeg at der vil blive hyl og hurtig lukning.
Men der må nu være andre steder der kan spares for så dyrt er vand altså endnu ikke blevet.
Hej.
Jeg har den personlige oplevelse, at idet gamle hus brugte vi 50m³.
Der var en 30 l vandvarmer, vaskemaskine og opvasker.
Det nye sted er der 160 l varmt vand, og her er forbruget 100 m³, samme udstyr, samme børn

mvh

 varmetossen

Tak Jørgen Håndværker for rådet om at dreje på den varme hane på fyret. Den er dog lige barsk nok efter min smag - men garanteret effektiv!

Derimod er jeg blevet meget interesseret i den såkaldte WaterGuide, som jenspetersen har monteret og anbefaler. 

Sådan en har jeg aldrig hørt om før. Men den lyder genial i mine ører. Hvis det passer, det de skriver på hjemmesiden (www.smileenergy.dk), om at den i gennemsnit sparer 30% af det varme vand, så er den 500-las da lynhurtigt tjent hjem, så vidt jeg kan se. 

Er der andre, der kender til WaterGuiden? Erfaringer med den?

Thor H
Skrevet af Thor Hansen på 16 dec 2013 20:51

Hjælp, jeg og min familie er ved at blive ruineret 



Vi bor i et 9 år gammelt hus, som holder godt på varmen. Vi har varmepumpe med jordvarme som kilde. Så der er ikke så meget at hente der, mener jeg. 



Men det er udgiften til vand, der er eksploderet de sidste to-tre år. Vi har tre børn på 6, 11 og 14, og de bader og bruger vand, så det er en lyst (hvis man bare ikke var den, der skulle betale for det). Hvordan får jeg  "banket" nogle gode vaner ind i hovedet på dem? Jeg synes, mine spareprædikener preller af på dem som vand på en gås

Min kone er heller ikke meget for at ændre sine dyre vandvaner. 



Og her er mit spørgsmål: Findes der dimser eller andet, der effektivt kan hjælpe med at få vandforbruget ned? Det må ikke koste en bondegård, for vi har ikke de store penge at investere. Måske I bare har nogle gode råd til, hvordan man lykkes med en vandspareindsats? 



Det hele bliver ikke bedre af, at vandet hos os er meget dyrt, og det stiger hvert eneste år. Så hjælp, please!





Hvor mange m3 vand bruger i om året?

Vi bruger 105 m3 om året, konen og jeg og ikke mindst vores datter på 18

mvh jens



Annonce
Man regner med at en almindelig familie bruger 2 kubik om ugen, svarende til ca 100 kubik om året.

Det første du skal gøre er at sætte en seddel op, hvorpå der ugentligt skrives el- og vandforbrug med fra tælleren. Det er meget lettere at argumentere for/imod et overforbrug med konkrete tal end ved at "far mener I frådser". Sedlen anbringes, så alle kan se den og dermed bliver opmærksomme på forbruget.

Dernæst må du gøre din hustru klart (ohhh gud, det er noget af en opgave, jeg ved det), at udgifter i husholdningen er en fælles udgift og et fælles ansvar. Hun har altså sin del af tjansen med at få børnene til at forstå, at man ikke frådser med hverken Jordens eller familiens ressourcer, ligesom hun selv må udvise mådehold med vandet.

Du skal finde ud af, hvor meget vand dine brusere bruger. Tag en spand og lad bruseren løbe på fuld kraft ned i spanden og mål so, hvor meget vand der er. Hvis der er mere end 6 liter bruger bruseren for meget, og så skal du ud og kigge efter en sparebruser. Du kan måske klare det ved at sætte en vandsperedims i mellem slangen og armaturet, men mange brusere gamle brusere bliver trælse at bade under, når man sætter sådan en i, og så er en ny bruser løsningen. Sparedimserne kan købes i byggemarkedet.
Tidsbegrænsning på badetiden giver sig selv.

Afskylning af opvask inden det kommer i maskinen kan foregå under en tynd stråle og med en børste. Det er ikke nødvendigt at serviser et rent, men skal bare være fri for ting der sætter sig fast og ikke bliver fjernet af opvaskeren.

Se på, om vaskemaskinen bliver fyldt ordentligt op og om der bliver brugt et program der er passende til formålet. Der meste tøj vi vasker i dag er kun "kontornusset" og behøver ikke forvask. Vælg evt et program med længere klarvasketid. Det koster ikke nævneværdigt ekstra støm at den kører lidt længere sammenlignet med at varme vand op eller udgiften til vand til forvasken. Nogle maskiner vil som standard gerne skylle 4 gange. Det er helt unødvendigt. Tre gange er nok. Hvis der skal 4 skylninger til er der brugt for meget sæbe (her kan også spares lidt).

Se om lokommerne bruger for meget vand. Måske kan de justeres så lille skyl bliver mindre uden af efterlade farvet vand.

Ferielommepengekonto og vandkonto lægges sammen, så frådesri med vandet koster på ferielommepengene eller andre steder, hvor det kan mærkes.

Der er rigtig mange forhold her i livet, hvor det største problem er, når de andres penge slipper op. Frådesri med vand og varme og el betyder intet så længe Far betaler. Har lige haft diskussionen med min ældste søn, som mener en masse om, hvad jeg skal bruge mine grotesk mange penge til og hvad han ville gøre, hvis han tjente lige så meget. Hjælpe fattige mennesker, støtte sultne dyr i Afrika, højere SU, højere kontanthjælp, mere julehjælp til fattig Karina med mere. Til hvilket jeg bare kan sige, at det er nemt at være solidarisk og støttende for andres penge. Da han senere på aftenen fortalte mig, hvilken lækker bil han gerne vil have måtte jeg svare ham, at den får du aldrig. Du får en 10 år gammel Polo, og så kan du sætte et skilt i dagruden med, at du har givet differancen op til en ny Audi A8 til de fattige.

Ups, det sidste var lidt et sidespring, men elllers håber jeg der er noget du kan bruge.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

WaterGuiden kan jeg ret godt lide, men jeg er bange for, at drengene og jeg vil bruge meget lang tid på at lege med den mens vandet løber og vi ikke får shampoo i håret.....

Men måske er den alligevel en god ide.... Jeg er lidt fristet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Øh de der 6 liter i en spand Chr, er det på et minut eller en time 
Jeg fik ikke skrevet, at det er på et minut.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mindes at have set en film for mange år siden, der handlede og et sted langt ude i fremtiden. Her var rent vand blevet så kostbar en ting at man skulle vaske sig i hvad der svarede til et æggebæger med vand. Menneskene blev bespist med nogle brikker med smags varianter, som det viste sig var lavet af menneske lig ! Der var intet dyreliv og marker og skove som vi kender dem i dag, var et ukendt begreb.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis