Ny kontakt i opgang

Jeg har, i min opgang, taget en trykkontakt ud, da den ikke virker mere. Det er en ældre kontakt, den er brun og rund og bagpå var to af ledningerne monteret hvor der står "D"?
Jeg har prøvet at finde en tilsvarende kontakt på nettet, men uden held. Så nu har jeg købt en Columbustryk, hvor indgangene hedder NO og COM.

Hvor skal de to ledninger "D" monteres henne??
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lige undersøge om der sidder et kiprelæ, eller en trappeautomat inden du monterer et columbus tryk... 

For når du skriver tryk, så tænker jeg en kontakt der "slipper" kontakten igen (deraf navnet tryk) til forskel fra en almindelig afbryder der holder kontakten, ind til den vippes den anden vej.

Et columbus tryk er en mekanisk afbryder der slipper igen efter et stykke tid, hvorimod et tryk typisk styrer et kiprelæ (skifter fra tændt til slukket ved hvert tryk/impuls) og en trappeautomat virker ved at få en impuls,og den holder så kontakten et givent stykke tid.

Et tryk er der typisk 2 ledninger i fasen (en kommer nedefra, og en går videre ovenpå ) og en tændledning, som skal tænde for kiprelæet eller trappe automaten.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er en kontakt med den lille fjeder i, der slipper efter lidt tid. Det var den gamle også, og det er de andre der er i opgangen også. Det er det med den gamle kontakt, der står "D" på, ved de 2 ledninger. Det driller mig lidt..
Hvis den virker på samme måde som columbus trykket, så skal der som regel være en fase og en mellemledning(det gælder jo selvfølgelig også ved et tryk). 
Fasen er så typisk sløjfet videre til det næste tryk og det kan mellemledningen også være...

Men når du skriver en fjeder, så syntes jeg mere at det er et tryk... altså at den kun er sluttet så længe der trykkes på kontakten... og så snart der slippes så springer trykket tilbage til udgangs stilling. 

På columbus trykket er NO(normaly open) og COM (common). der skal en fase på common og mellemledningen på normaly open.
Hvis du har en bibber/ringeklokke eller gennemgangs tester, skulle der ikke være gennemgang mellem de 2 klemmer før du trykker columbus trykket ind.

Hvad med at sætte strøm på, og gå oven på eller neden under, og pil en af trykkene ud, så du kan måle hvilken en der er fase og hvilken der er mellemledning. Hvis du ved at 2 ledninger sad i samme klemme, kan du jo give dem en samlemuffe midlertidigt på din etage.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis