spabadstik

Hej jeg skal ha sat et spabad op, og ledningen fra kontrolboksen har 3 ledninger brun blå og sort. Det skal samles i en stikprop som jeg så kan sætte ind i en stikkontakt som sider i vægen. Skal stikproppen ha 3 eller 2 ben da jeg ikke tror at den sorte er til stel og hvordan skal ledningerne sættes sammen. Håber at nogen kan hjælpe :-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige i det her tilfælde vil det nok være aller smartest at lade en faglært elinstallatør lave arbejdet. Så du og din familie ikke kommer voldsomt i stødet.
Du skal være 1000 % sikker på at den sorte er jordledning inden du monterer noget som helst
Den eneste måde er at skille spaen ad og se hvordan ledningerne er monteret i den anden ende af ledningen. 
Derefter skal du skifte ledningen til en med dansk jord (gul/grøn) da det er et lovkrav.
Og der skal være jord på en sådan brugsgenstand (3 ben). 

Så mit råd er: Ring nu efter en elektriker... de penge er givet godt ud, i forhold til at sætte livet på højkant... vand og strøm er en giftig cocktail

Tænk også på at dit forsikringsselskab kan bagefter sige: HA HA!! Det har ikke været lavet efter foreskrifterne, så ingen penge til dig, når hytten er brændt ned, eller (gud forbyde det) en eller anden er kommet til skade...   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fuldstændig enig. Din HPFI vil måske - men kun måske slå fra inden for acceptabel tid så du eller andre badegæster redder livet.
Ring efter den elektriker - det er faktisk livsfarligt - og det er ikke skrevet for sjov.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

spabadstik lige er ord man i min hjerne sidder og kikker på og siger, hvad søren står der. Hvad er det får et ord.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er et diagram, enten i manualen, eller ved en af alle de samlebokse der sidder under spabadet. Og kan du ikke tyde dette 100%, så er det ikke noget du selv skal lave. Selvom jeg er elektriker, kan det godt være lidt besværligt med spabade. Der er mange ledninger, og samlebokse under spaet, og det kan ligeså vel være at den ledning du sidder med skal have 3 faser, eller 2.
Så du kommer nok ikke uden om at skulle ringe efter den lokale elektriker
Skrevet af Håndværkeren på 21 dec 2013 12:00
Hej Peter, det er vel ikke værre end:
Sporvognsskinneskidtskraberoverkontrolør 

He he, da jeg var barn, læste jeg i avisen at der var udsalg af "lampe tarme " hos den lokale produkthandler.

Jeg var ikke lige klar over at t'et skulle flyttes til den anden side i udtalen 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er klaret det var den røde ledning som var stel. så nu virker det tak for indput
Hej Chevy.

Jeg har først set dit svar nu...

Det skræmmer mig lidt at du skriver "den røde"... i dit oprindelige indlæg, spørger du til brun,blå,sort  (og så lige for en god ordens skyld, det er kun i biler man taler om stel.. i huset er det en Jord... og de 2 ting er bestemt ikke det samme).

Nå, men fint at det virker.... Håber du er blevet ren her til jul  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I gamle dage var jorden rød i den faste installation - inden man fik den geniale ide at lave den gul/grøn så den ikke kunne forveksles med andre.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis