Strøm spørgsmål ifm. kogeplader og ovn

Godaften.

Jeg skal i mit sommerhus til at lave et nyt køkken.
Kunne godt tænke mig, at få indbygnings-kogeplader (induktion) og 
en indbygningsovn.

Så vidt jeg kan regne ud skal der bruges ca. 10000w ved max effekt
til de to enheder.

I huset har vi en gruppe med 3 x 16 amp sikringer. Og ved vores nuværende
komfur sidder et stort stik. ( Se vedlagte billeder)

Mit spørgsmål går på, om den nuværende installation er nok til at trække
det ønskede setup?

Bruger ovne og kogeplader 230 eller 400v og hvad er det som jeg har i huset?

På forhånd tak.

Mvh,
Casper

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, det er ikke et problem at have en induktion(typisk 2 x 230V 16A~7200W) og en indbygningsovn (Typisk 1 x 230V 10/16A~3600W) på din eksisterende gruppe til komfuret. Såfremt at der ikke er tilsluttet andet til gruppen(elvarme, el-vandvarmer mm)

Din 3polet gruppe har 3x230/400V - så det er muligt både at trække 230 eller 400V ud fra dit eksisterende stik.

Mange tak for svaret. Det lyder rigtig godt, idet jeg så ikke skal ha' lavet en ny installation.

Stikket skal dog nedlægges og forlænges ca. 4 meter langs væggen, hvor kogeplade og oven skal fastmonteres.
Hvad bør sådan et stykke arbejde koste........ved du det?

Pft. :-)
Der er mange ukendte faktor som spiller ind,... det vil kunne tage fra en 1 timer til 1,5 dag alt efter de lokal forhold. + kørsels + materialer.
Er det laves som rør eller kabel installation.
Skal eksisterende stik nedlægges, eller må der eks. opsættes en samledåse, hvis det ikke er muligt at forlænge evt. rør.
Kan det laves i sokkel under køkken elementer mm. eller skal det ind i væggen eller .

Installatøren skal muligvis også ud til dig af to omgange, for at trække kabler inden køkkenet sættes op, og bagefter til slutmontage af ovn og komfur..
ja, det kan jeg godt se.

Der er dog tale om en simpel kabelinstallation langs væggen. Det vil også være muligt, at lave hele installationen
i samme omgang, da der er plads til at arbejde bagved det nye køkken.
Så det er nedlæggelse af et stik.........kabelføring ca. 4 meter langs væggen, fasttilslutning af ovn og kogeplade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis