Materiale til loftslem

I mit værksted/garage har jeg et hul hvor jeg skal have monteret en loftslem. Hullet er ikke i en standardstørrelse, så jeg har købt en loftslem der kun passer i et standardmål som jeg så vil modificere så den passer.

Jeg har tænkt mig at udskifte selve lem pladen til en anden, men hvilket materiale vil være godt? Den oprindelige plade er lavet med noget masonitbeklædning, en træramme og så noget isolerende materiale i midten. Jeg vil gerne udskifte den med noget der vejer nogenlunde det samme (dvs. ikke ret meget) men kan holde, derudover skal jeg kunne skrue beslag fast i den. Jeg vil så beklæde den med noget 3mm masonit og lime en flamingoplade på loftsiden.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke en træramme, og en masonitplade, eller en tynd vandfast plade, vil være en fin løsning.
Sikken da et besvær for en lofts lem, behøver du en ramme ? ellers vil et stykke 15 mm. krydsfiner være fint. Det kan du både skrue beslag og hængsler på med de rette skruer eller gennem gående bolte og lime et stykke 50 mm. flamingo på bagsiden, forsiden kan du male lige i den farve du har lyst til ( også filiguligrøn med polkaprikker )
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja problemet er bare at jeg skal kunne skrue beslag fast i den, og der er masonitplade for tyndt, men jeg kan selvfølgelig lave en træramme hvor der er trælister de steder jeg skal kunne fastgøre beslagene. Det tror jeg bliver løsningen...
Skrevet af Håndværkeren på 15 dec 2013 20:52
Sikken da et besvær for en lofts lem, behøver du en ramme ? ellers vil et stykke 15 mm. krydsfiner være fint. Det kan du både skrue beslag og hængsler på med de rette skruer eller gennem gående bolte og lime et stykke 50 mm. flamingo på bagsiden, forsiden kan du male lige i den farve du har lyst til ( også filiguligrøn med polkaprikker )

Det er en loftslem med en teleskopstige på, som bliver lukket af fjedre, så vægten på den nye plade skal være nogenlunde den samme som den oprindelige, ellers kan fjedrene ikke lukke den.
Det er jeg 100 % sikker på at en krydsfiners plade ikke vejer nær så meget som en ramme med masonit.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej, en massiv krydsfinersplade vil være en del tungere end den oprindelige plade, og også end en 3mm masonitplade med en tynd træramme.
Nu syntes jeg du er der ude hvor dit spørgsmål fra starten bliver ligegyldigt, du vil jo ikke modtage råd alligevel !
Jeg kan altså ikke se problemet i at pladen bliver op til et kg. tungere, skulle fjedrene blive for slappe så spænd dem.
Hvis du læser mit første svar igen vil du se jeg sagtens kan modtage råd. Det skal vel ikke absolut være dit råd jeg tager til mig?

Og så kan jeg altså stadig ikke se hvordan en massiv træplade kan veje mindre end et træskelet med en tynd masonitplade på?

En massiv krydsfinerplade, uden forstærkninger, har det også med at krumme, hvis man ikke forstærker med en ramme.

Så en ramme, og en tynd plade det er vejen frem 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også