Historisk - fastgørelse (forankring) af murrem til indvendig væg

Jeg er på udkig efter noget mere viden om hvilke metoder der var ok eller anerkendt tilbage i start 60'erne, når vi taler om fastgørelse af murrem til bagmur i f.eks letbeton.

Jeg har kigger i den gældende DS 410 fra 1956 vedrørende udregning af last, og har fundet en gammel SBI rapport vedrørende stormskader i forbindelse med noget værre storm tilbage i 1968 - der kiggede man specielt på flade tage og tage med lav taghældning. Jeg har også været forbi bygningsreglement 1961 og 1966.

Som jeg ser det er der med det bygningsreglement i 61 er der ikke så meget hjælp om den konkrete forankringsmetode.

Såvidt jeg kan læse mig frem, sker der i 56 - 64 et skifte i viden om forankring og igen i 60 - 69 hvor man på baggrund af en række skader ressonerer at de ældre byggemetoder ikke har givet en tilstrækkelig forankring til murværket.

I flere år havde man angiveligvis kunne klare fastgørelsen af murrem med skråsømning, hvilket man senere i 69 sætter tvivl om og anbefaler at der bruges en egentlig forankring med bolte ned i murværket eller fladstål i hulrummet på indersiden ned i ca 9 skifter, så der kommer vægt på ankret.

Hvad er mit spørgsmål så!

Et hus bygget i 1963 - 64, ville man kunne tænke at skråsømning af murrem ville være at betragte som normal byggeskik på det tidspunkt - er der nogen som er friske på et kvalificeret bud?

I min søgen faldt jeg i øvrigt over siden www.danskbyggeskik.dk. Den er altså utrolig god hvis man skal blive klogere på gamle regler og byggemetoder (nej jeg er ikke affilieret med siden)

Mvh.

René

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udfra det du oplyser vil jeg betragte det som almindelig skik at gøre det. Lyder til at du er kommet i klemme i en forsikringssag er det ikke rigtigt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

@ Fiaght, det er delvis korrekt - det er selvfølgelig en mulig forsikringssag. Jeg er dog ude i at hjælpe nogle andre som har haft besøg af en taksator, som blandt andet var ude i nogle tanker om manglende forankring. Men det hele er "genfortalt" af en ikke sagkyndig...

Jeg deltog desværre ikke i besigtigelsen - men tager dog en snak med selskabet på mandag, for lige at høre hvor de står sådan mere præcist.

Mvh.

René

jeg har sådan et hus og der er brugt skråsøm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kender ikke reglerne, men i vort hus fra -74 er remmene forankret 12 skifter nede, og der er revner præcis i den fuge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis