maling af træ i badeværelse

Hej.
Jeg har lige overtaget et bad med en gammel bruseniche, hvor væggene er af træ.
Ovenpå det er noget maling af ældre dato, og for neden er malingen begyndt at skrælle af, og man kan se træet indenunder, der ikke ser ud til at have taget synderlig skade.
Inden jeg tager badet i brug, vil jeg gerne vandsikre det. Hvilken løsninger kan anbefales. Er der en super løsning og en billig/hurtig løsning?

venlig hilsen
Kim
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den hurtigste og bedste løsning er faktisk bare at mætte træet med Lindolie som du lige fortynder 10 % med mineralsk terpentin, så kan du sidenhen give det noget olie eller alkyd maling som er det der holder bedst på træ.
Jeg ved godt at der ingen belæg er for ikke at bruge linolie indendørs, da afgasningen er målt til minimal, men jeg bryder mig alligevel ikke rigtigt om det, men det er som sagt bare en personlig overbevisning...
Er overordnet set fldstændig uenig i at oliemaling er bedst, men til netop dette formål kan det have sin berettigelse.
Var det mig ville jeg sørge for at træet var knastørt.
Rense, skrabe og slibe alt løstsiddende maling af.
Tage en indendøs alkydemallie, gerne godt blank og så første gange tynde den godt og grundigt, måske 20-25% med terpentin så det rigtigt kan suge ind i træet og give en god vedhæftning.
Efterfølgende giver du to til tre gange ufortyndet af malingen og så burde det kunne holde...
Sørg endelig for at få mættet endetræet rigtigt rigtigt godt, det er typisk der balladen starter.

Dog skal du være opmærksom på at oliemaling helst ikke må males oven på vandbaseret maling, dette tester du ved at komme lidt sprit på en klud, gnub grundigt på malingen, smitter den af er det vandbaseret og så må vi finde en anden løsning til dig


God arbejdslyst.
Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Mit brusehjørne i sommerhuset var præcist som du beskriver det.

Lavet af trykket træ og malet flere gange med badmaling. De samme problemer i bunden som du nævner.

Jeg valgte så at gøre det ordentligt. 15mm fermacel udenpå, vådrumssikring og fliser - det du'r .

Før :



Efter :


Du kan også prøve med det her :
Vådrumsgrund
og
vådrumsmaling

Det er det jeg har brugt øverst i hele rummet.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Enig med Eisoe. Den rigtige måde at behandle træ i en vådzone er at tage det ned.
Tak for svarene. At tage det ned er ikke en mulighed er jeg bange for, da det ikke er mit hus, men et jeg lejer, så det skal i al fald afklares først.
Jeg må lige finde den løsning jeg bedst og hurtigst kan få lavet.
tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også