hvilket materiale

Vi har et gammelt badekar på badeværelset, som vi ikke bruger. Jeg vil gerne udnytte pladsen og bygge et puslebord med bordplade og hylder. Jeg havde tænkt mig at bygge det hele i mdf og male det. Kan mdf holde til at være i et vådrum? Og kan jeg bruge mdf til selve bordpladen, eller skal jeg købe en decideret bordplade i stedet. Håber i kan hjælpe..

God jul
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens laves og holde i mdf, hvis bare det bliver malebehandlet korrekt efterfølgende, ingen problemer i det.
Jeg ville ikke gøre det hvis det bliver direkte udsat for vand, men bortset fra det er det intet problem

www.malermester-hansen.dk
okay.

dvs grunder først og derefter en maling med høj glans?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er også en rigtig god idé at brække (runde) alle kanter inden du maler. Det behøver ikke at være mere end vist herunder.



Det er hurtigt gjort med et stykke sandpapir (eller en overfræser) og forhindrer at malingen "knækker" over de skarpe kanter, så MDF'en begynder at slubre fugt til sig.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Det er en virkelig god ide at runde kanterne, ellers er det alt for sart...
Jeps, du grunder med en almindelig grunder til træ, vi fortynder den en 10-15% med vand, da mdf´en får malingen til at tørre på ingen tid da den suger helt vanvittigt, så hvis man grunder med en fed grundmaling vil den ikke nå at flyde ud og der bliver mere slibearbejde inden første lag maling.
Når du har grundet bliver du nødt til at fuldspartle alle kanter med en spartelmasse til træ.
Så sliber du det hele, støver af og maler minimum to gange med en rigtig god ridsefast acryl emalje, den behøver nødvendigvis ikke at være vildt blank, en halvblank er rigeligt fint til formålet, den er oven i købet lidt mere praktisk da ridser m.m. ses lidt mindre end på en blank.

God arbejdslyst

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
altså runde kanterne med fræser, så grunde og så fuldspartle kanter? det lyder da spøjst i mine ører
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du er nødt til at spartle kanterne, da fibrene i pladens kanter rejser sig meget, når de bliver malet. og derfor bliver kanten ru. Ved at spartle bliver den glat. Grunder før spartling for at give spartlen noget at hæfte på, går jeg ud fra.

Da det er et puslebord, ville jeg dog bruge en bordplade til toppen, da den skal kunne holde til en del rengøring og brug.
Hej.
Hør nu lige her. hvorfor vælge det ringeste materiale i forhold til belastning/nedbøjning.
Til bordet ville jeg altid vælge en massiv plade (har selv lige lavet det til børnebørnene).
Hylderne skal jeg ikk blande mig i.

mvh

 varmetossen

Grunding inden maling er præcis for at give spartlen noget at hænge i
Og er helt enig med Klaus, jeg havde også valgt at bruge en ganske almindelig billig laminatbordplade...
Og med hensyn til spartlingen af kanten er det simpelthen fordi det er umuligt at mætte og lave kanten pæn uden en spartling uanset om du så maler 20 gange

www.malermester-hansen.dk
okay. jeg laver selve møblet i mdf og bordpladen bliver laminat. Mange tak for hjælpen

og tak for at skære det ud i pap
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også