Hydrofor utæt. Hvilken ny skal jeg vælge?

Min kære mors hydrofor er blevet utæt og jeg vil altså ikke svejse i den selv. Så jeg har besluttet der skal en ny til. Den gamle hedder wx 120L og ligner den her http://www.vareboersen.dk/info.asp?varenr=42079

Den sidder på et anlæg med egen vandforsyning og forsyner kun hendes hus og en staldbygning. Hvilken ny kan anbefales?

Og er der chance for at de kunne passe med gevindet de nye?

Jeg har kigget på:

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Hydrofor--Grundfos-Membranhydrofor-130-Ltr-193641.html

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Hydrofor--Hydrofor-m-ben-135-L-305339.html

Andre bud er også velkommen.

Mvh Kenneth.

Nummer på den gamle her http://tinypic.com/r/ibgizq/5


 

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det eneste du skal regne med, er at gevindet passer da det nemlig er standart.  Men du tænker nok mere på om tilslutningerne sidder samme sted og har samme diameter ?

Det er nok meget usandsynligt hvis du ikke kan finde en af samme fabrikat med samme typenummer. Der er desværre nok ikke andet for du skal have lavet nogle nye "rynker" når der skal skiftes.

Formoder der ikke er den store forskel på hydrofor'er. De skal vist alle være godkendt efter nogle ret strenge krav. Og har før set to af forskellig fabrikat til vidt forskellige priser hvor man tænker, de kommer sgi fra samme fabrikshal. Tøvs du skal købe den du får nemmest ved at sætte op.  

Pøj pøj med udskiftningen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg tænkte mest på antal liter, da vi i forvejen har lidt vrøvl med vandtrykket overvejer jeg om en større eller mindre ville forbedre det. Pt svinger trykket meget, men tror hydroforen har skylden. Men du mener altså ikke at der nødvendigvis skal stå Grundfos på den så hvis jeg finder en billigere med samme antal liter? Beklager jeg arbejder med biler og ikke rør


 

Skrevet af grossmann på 12 dec 2013 20:08
Jeg tænkte mest på antal liter, da vi i forvejen har lidt vrøvl med vandtrykket overvejer jeg om en større eller mindre ville forbedre det. Pt svinger trykket meget, men tror hydroforen har skylden. Men du mener altså ikke at der nødvendigvis skal stå Grundfos på den så hvis jeg finder en billigere med samme antal liter? Beklager jeg arbejder med biler og ikke rør
Hvis har problemer med vandtrykket vil svinge meget, er der to ting der kan være øg. Enten går kontakten der måler vandtrykket sejt/hårdt eller også har hydroforen "mistet pusten". Dvs. membranen er blevet utæt. Det sidste er nemt og konstatere ved at pumpen staeret/stopper hele tiden når der tappes og vandtrykket syntes lavt/ujævnt. 

I gamle sagde man at jo større hydroforen er jo mindre slider det på pumpen, da den ikke skal starte og stoppe hele tiden.

Biler i dag har nogenlunde det samme gevind. Det var møj værre i gamle dage med tommers gevind, det kunne somme tider være noget af en udfordring og finde en bolt/mødtrik med samme stigning.

Husk lige at til drikkevand må du ikke bruge sort rør !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg tror den har mistet pusten. Kan se nålen svinger meget op og ned, men faktisk også når der ikke er forbrug på vandet. Men først og fremmest skal jeg jo ha en tæt beholder på. Ang sort rør du nævner. Jeg tænkte at købe et omløber rør i byggemarkedet hvis gevindet er anderledes. Dem der er galvaniseret. Så er det vel forsvarligt ?

I bilerne tror jeg sjældent vi kommer over 12mm gevind det er da kun trækakselen der er lidt større men der skal vi heldigvis ikke finde møtrikker til så tit


 

Skrevet af grossmann på 12 dec 2013 20:08



Jeg tænkte mest på antal liter, da vi i forvejen har lidt vrøvl med vandtrykket overvejer jeg om en større eller mindre ville forbedre det. Pt svinger trykket meget, men tror hydroforen har skylden. Men du mener altså ikke at der nødvendigvis skal stå Grundfos på den så hvis jeg finder en billigere med samme antal liter? Beklager jeg arbejder med biler og ikke rør

Som nitter skriver jo større hydrofor jo færre start/stop. Så vælg gerne en så stor hydrofor, som du har plads til eller vil ofre penge på. Når du monterer den, skal du huske, at der skal pumpes luft i den, så der er en luftpude over vandspejlet. Gerne så halvdelen er vand og resten luft. Start- og stoptrykket stiller du på pressostaten så stoptrykket bliver 4,2 bar og diff. trykket så stort som du kan acceptere (0,4 bar er OK). Jo større differenstryk jo færre starter.

Gevindstørrelse er normalt rørgevind RG ½" eller 3/4"







fase
Annonce
Tak for svaret. Jeg holder mig til 130 liter så. Jeg synes prisen stiger meget hvis de skal være større. Godt med lidt tips til indstilling hvornår ved jeg halvdelen er vand/luft?


 

Hej.
Øh, Nitter, hvis vi lige ser bort fra de engelske, så synes jeg alt gevind er 1 mm stigning og så forskellige diametre i biler. Hvor har du truffet det på en hydrofor?
Det er da ikke på rørene.

mvh

 varmetossen

Det var en forskrivelse til sidst.  Mener naturligvis biler i dag har alm mm gevind med de stigninger der høre til de forskellige diametre. Og det har vand/varme rørgevind sørme også men stigningen er ikke den samme. 

Håber så det er mere korrekt.

Men Klaus, en "normal" 10 mm bolt har ikke samme stigning som en "normal" 4 mm bolt. Det har du vel forhåbentelig observeret for rigtig mange år siden.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af grossmann på 12 dec 2013 21:14



Tak for svaret. Jeg holder mig til 130 liter så. Jeg synes prisen stiger meget hvis de skal være større. Godt med lidt tips til indstilling hvornår ved jeg halvdelen er vand/luft?

Du kan banke på beholderen med skaftet af f.eks. en skruetrækker, så kan du tydelig høre hvor højt vandet står. Har du en ventil på midten er det det nemmeste, den kan du så også bruge til at blæse luft ind med. Niveauet er ikke kritisk, men retningsgivende. Hvis du pumper hydroforen fuld, så pumpen stopper, så  sætter du trykafbryderen på 0 og pumper luft i beholderen samtidig med at du tapper vand af indtil trykket er på ca. 4,2 bar og beholderen er ca. halvt fuld.

Husk at sætte trykafbryderen på AUT. igen








fase
Mange tak for forklaringen. Jeg har netop bestilt http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Hydrofor--Grundfos-Membranhydrofor-130-Ltr-193641.html så håber jeg den passer med den gamle. Kan se den her har 1" gevind.


 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis